سلامت کودک

نقش اسباب بازی بر رشد کودک

نقش اسباب بازی بر رشد کودک

با سلام خدمت همراهان همیشگی هدهد. امروز از سری مطالب آموزشی با نقش اسباب بازی بر رشد کودک همراه شما هستیم. کودکان بازی با اسباب بازی ها را دوست دارند و شواهد نشان داده است که بازی کردن می تواند باعث رشد آن ها می شود. شاید شما این وسایل را فقط به عنوان یک سرگرمی در نظر بگیرید اما این را بدانید که چیزی فراتر از وسایل سرگرم کننده هستند.

تحقیقات نشان داده که آن ها فرصت یادگیری را فراهم کرده و مهارت های اساسی را به او آموزش می دهند. پس با توجه به نکات گفته شده به اهمیت نقش اسباب بازی بر رشد کودک پی می بریم.

اسباب بازی نقش مهمی در زندگی کودک دارد و به رشد و تقویت مهارت های او کمک می کند. مهارت هایی که او در این دوره یاد می گیرد، در طول زندگی اثرات مثبتی دارد. در این بررسی با این رویکرد که اهمیت مفهوم بازی و نقش اسباب بازی بر رشد کودک مهم است و بر آینده او اثر دارد، مروری بر این مسئله خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید.

نقش اسباب بازی بر رشد کودک چگونه است؟

نقش اسباب بازی بر رشد کودک چگونه است؟

اما بهتر است بدانیم که با یک انتخاب درست چگونه نقش اسباب بازی بر رشد کودک نمایان می شود.

  • کمک به تفکر

مسلم است که تفاوت هایی بین نحوه پردازش یک کودک و بزرگ‌سال وجود دارد و آن ها سعی می کنند با پردازش اطلاعات و کسب مهارت های ادراکی در این زمینه رشد کنند.

اسباب بازی ها منابعی عالی برای تشویق و رشد شناختی است. رشد شناختی در واقع توانایی پردازش اطلاعات برای درک محیط است. این مسئله در مورد آن ها زمانی اتفاق می افتد که آن ها به فکرکردن و کشف مسائل در محیط پیرامون می پردازند.

  • اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در کودک باید این گونه باشد که آن ها به توانایی های خود اعتماد داشته باشند و اگر در کاری موفق نشدند بارها تلاش کرده و با کسب تجربه از پس آن برآیند. در مورد بازی ها هم همین گونه است و پی می برند که اسباب بازی های خاص، چگونه و از چه طریقی کار می کنند و وقتی راه حل آن را پیدا کردند حس رضایت بخشی از حل مسئله پیدا می کنند.

  • اثرات فیزیکی
پیشنهاد مطالعه  رشد مغزی کودک

اگر فعالیت هایی که کودکان انجام می دهند با فعالیت های بدنی همراه باشد اثربخشی آن ها بیشتر می شود. بازی هایی که نیاز به درگیرکردن حرکات مثل دویدن، غلت زدن و پریدن دارند باعث تقویت عضلات و بهبود هماهنگی اعضای بدن می شود. همچنین از مزیت های دیگر این مسئله کاهش میزان افسردگی و اضطراب در آن هاست.

  • تأثیرات روانی اجتماعی و عاطفی

تحقیقات نشان داده کودکانی که در بازی های اجتماعی و گروهی شرکت می کنند مهارت های اجتماعی بهتر و ظرفیت بهتری در درک مسائل دارند. او از این طریق می تواند احترام به طرفین، اشتراک گذاری و رعایت قوانین را بیاموزند. همچنین آن ها می توانند احساسات خود را بیان کرده و کم‌کم در برخورد با مسائل یاد می گیرند که احساسات خود را کنترل کنند.

  • رشد زبانی

رشد گفتار یکی از جنبه های اصلی رشد است و کودکان از بدو تولد شروع به یادگیری زبان والدین و اطرافیان خود می کند و در ابتدا سعی می کنند با ساختن صداهای مختلف با دیگران ارتباط برقرار کنند. زمانی که او با اسباب بازی ها وقت می گذراند می تواند ساختار پیچیده تری از زبان را یاد بگیرند.

  • پرورش خلاقیت

کودکان بیشترین ظرفیت را برای خلاق شدن دارند و تحقیقات نشان داده که هرچه اسباب بازی ساده تر باشد باعث می شود بهتر با آن ارتباط برقرار کنند و به این فکر کنند که چگونه یک روش جدید را برای بازی کردن با آن پیدا کنند. یکی از این محصولات ساده که می تواند باعث پرورش خلاقیت شود لگو و پازل هستند.

انتخاب درست اسباب بازی برای هر سن

انتخاب درست اسباب بازی برای هر سن

اما در ادامه مطلب نقش اسباب بازی بر رشد کودک به این نکته توجه کنید که آن ها مانند اسفنج هایی هستند که اطلاعات را جذب می کنند و در مواقع نیاز از آن ها استفاده می کنند؛ اما توجه به سن آن ها و انتخاب مناسب او که بتواند بهترین تأثیر را در رشد او بگذارد مهم است. در ادامه به بررسی آن ها از زمان تولد تا یک سالگی می پردازیم.

پیشنهاد مطالعه  تقویت مهارت های زبانی کودکان

0 تا 3 ماه: بهترین اجناس برای این سن آن هایی هستند که تا حد ممکن ساده هستند و اشکال ساده وصافی دارند. کودکان در این سن هنوز قادر به بازی کردن کامل نیستند و بیشتر از طریق حس بینایی تحریک می شوند.

3 تا 6 ماهگی: کودکان در 4 ماهگی شروع به گرفتن اشیا در دست‌هایشان می کنند و بهتر است در این سن برای او اسباب بازی هایی تهیه کنید که حس لامسه را در او تقویت کند. همچنین در 6 ماهگی شروع به نشان دادن علاقه به وسایل صدادار می کنند پس توصیه می کنیم که در انتخاب کالاهایی که صداهای خشن و بلندی ندارند و آرامش بخش هستند دقت کنید.

9 تا 12 ماهگی: کودکان در این سن سعی در رشد مهارت های حرکتی خود مثل کشیدن و بالا رفتن می کنند. هنگامی که آن ها سعی می کنند به تنهایی بایستند و یا راه بروند، یک اسباب بازی مخصوص می تواند به او کمک می کند. چنین محصولاتی باعث هماهنگی دست و چشم و تمرکز او می شوند. برای این منظور می توانید مطلب انواع اسباب بازی برای کمک به راه رفتن کودک را مطالعه کنید.

انتخاب اسباب بازی و خطرات مربوط به آن ها

انتخاب اسباب بازی و خطرات مربوط به آن ها

اما اهمیت نقش اسباب بازی بر رشد کودک مطابق با استانداردهای روز مهم و حائز اهمیت است. یک اسباب بازی استاندارد باید اطلاعاتی مثل سن مناسب، خطرات احتمالی و بروشورهای مخصوص را همراهش داشته باشد و باید مطمئن شوید که او به درستی آموزش ببیند. در مطالعه ای معلوم شد که بسیاری از والدین هنگام خرید اطلاعات روی برچسب را نمی خوانند و تصور می کنند که هر چیزی که خواستند می توانند برای او تهیه کنند اما توجه به این نکات یکی از شاخصه های مهم در سلامت کودکان است.

کلام آخر

امروز با مطلب نقش اسباب بازی بر رشد کودکان در خدمت شما بودیم. همه کودکان این حق را دارند که در دوره بچگی‌شان با بازی کردن وقت بگذرانند بنابراین باید به مفهوم اسباب بازی توجه کرد تا تأثیر آن ها بر رشد کودک برای شما قابل درک باشد. در این خصوص نقش والدین بسیار مهم و پررنگ است و با انتخاب درست و به موقع اسباب بازی برای او، رویه نقش اسباب بازی بر رشد کودکان را به طور سالم تری به جلو هدایت می کنند.

4 دیدگاه در “نقش اسباب بازی بر رشد کودک

  1. سکینه جعفری گفت:

    سلام بچه من 4 سالشه اصلا با اسباب بازی بازی نمیکنه فقط سرش توی گوچیه توروخدا بگین من چیکار باید بکنم

    1. ادمین محتوا گفت:

      درود
      بزودی یک مطلب جدید درباره این موضوع منتشر میشه

  2. الهه پور فضلی گفت:

    سلام بچه من 6 سالشه شما چه اسباب بازی پیشنهاد میکنین؟

    1. ادمین محتوا گفت:

      درود
      خیلی از محصولات هستند ولی پیشنهاد ما به شما بازی توپ و لیوان هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *