سلامت کودک

انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک

انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک

در این مطلب با معرفی انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک همراه شما هستیم. اگر کودک شما به تازگی می‌خواهد راه رفتن و ایستادن را شروع کند ولی موفق نمی‌شود این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند.

کودکان در ابتدا با خزیدن روی زمین سعی در تقویت عضله و ماهیچه‌های خود دارند. زمانی که کودک توانایی نشستن و کنترل خود را داشته باشد، تلاش می‌کند تا از وسایلی مانند مبل کمک بگیرد تا روی پاهایش بایستد.

وقتی نوزاد از مرز شش ماهگی عبور کرد، نشانه‌هایی از تلاش برای ایستادن را در او می‌بینید که نقطه قوت ایستادن، حفظ تعادل آن‌ها است. نوزاد شما برای این کارهمه ی عضلات خود را درگیر می‌کند و دراین‌بین بیشترین تلاش خود را می‌کنند.

اغلب کودکان تا 12 ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند و اولین قدمی که برمی‌دارد برایش بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است و می‌خواهد با راه رفتن دنیای اطراف خود را کشف کند. در این بین کودکانی که پرانرژی و فعال هستند ممکن است زودتر راه بیفتند.

اما نقش انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک را نمی‌توان نادیده گرفت. اسباب بازی‌ها کمک می‌کنند که این فرایند راحت‌تر و ایمن‌تر انجام شود و والدین با انتخاب بهترین اسباب بازی‌ها می‌توانند به تقویت این مهارت‌ها کمک بسزایی داشته باشند؛

اما شاید این سؤال برایشان پیش بیاید که چگونه انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک مناسب‌اند؟ پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک

روند رشد حرکتی در اولین سال‌های زندگی

اما اولین سال زندگی زمان یادگیری مهارت و تعادل برای ایستادن و راه رفتن است و دراین زمان نقش والدین برای انتخاب بهترین انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک پررنگ می‌شود.

تا 3 ماهگی: نوزاد تازه متولد شده، روی حرکات و تعادلش کنترل ندارد و به مرور تا 3 ماهگی، سرش را در حالت نشسته نگه می‌دارد.

3 تا 6 ماهگی: در 3 تا 6 ماهگی کودک با کمک دستانش شروع به نشستن می‌کند و می‌تواند با دستان خود در حالت چهار دست و پا، جلو و عقب شود.

6 تا 9 ماهگی: در 6 تا 9 ماهگی می‌توانند بدون کمک گرفتن از دستانش و یا آنکه کسی آن‌ها را نگه دارد بنشینند. همچنین در این مدت سعی می‌کنند با استفاده از یک تکیه گاه در حالت متعادل روی 2 پای خود قرار بگیرند.

9 تا 12 ماهگی: در 9 تا 12 تعادل کودکان در ایستادن با کمک گرفتن از اجسام، بیشتر می‌شود. همچنین ممکن است در این سن، اولین قدم‌های خود را به کمک والدین بردارند.

12 ماه به بعد: از 12 ماهگی به بعد کودکان بدون کمک گرفتن از کسی راه می‌روند و کم کم می‌توانند شروع به دویدن کنند.

اما این را در نظر بگیرید که ممکن است راه افتادن کودک تا 18 ماهگی نیز طول بکشد پس اگر زمانش کمی تغییر کرد، نگران نشوید.

انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک چیست؟

انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک چیست؟

اسباب‌بازی‌هایی که به کودکتان کمک می‌کند تا ایستادن را بیاموزند، پاها و ماهیچه‌های حرکتی او را تقویت کرده تا به راه افتادن آن‌ها کمک کنند. این اسباب بازی‌های کمک کننده برای نوزادان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند تا کودک شما را سرگرم نگه دارند و معمولاً کودک شما را با رنگ‌ها، صداها و اشیاء آشنا می‌کنند.

فاکتورهایی که برای خریدن انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک باید در نظر بگیرید:

سرگرم کننده باشند: اسباب بازی اگر کودک شما را سرگرم نکند بی فایده است. یک اسباب بازی خوب باید دارای عناصر تعاملی مختلف باشد مثل صدا و موسیقی یا استفاده از نورهای جذاب برای کودک به جهت جلب توجه و درگیر کردن حواس آن‌ها؛

اما اگر کودکتان از صدای بیش از حد رنج می‌برد و به آن حساس باشد بهتر است یک اسباب بازی غیر الکترونیکی را در نظر بگیرید.

ایمن باشند: کودکان هنگام یادگیری ایستادن و راه رفتن زمین می‌خورند، اما بهتر است اسباب بازی که به او برای تسلط بر راه رفتن و ایستادن کمک می‌کند نباید خطر سقوط را به همراه داشته باشد زیرا ممکن است رشد حرکتی کودک را به تأخیر بیندازد.

به همین دلیل طبق تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا، بهترین زمان برای خریدن این محصولات برای نوزادان بین 9 تا 12 ماهگی است، سنی که اکثر نوزادان شروع به ایستادن می‌کنند. علاوه برهمه این‌ها، اسباب بازی نباید دارای قطعات کوچک قابل جابجایی برای آن‌ها باشد.

مناسب هر سن باشد:

باید در هنگام خرید مطمئن شوید که اسباب بازی‌های مناسب سن را انتخاب می‌کنید که به کودک شما کمک می‌کند بایستد و راه برود. معمولاً این گونه محصولات دارای دفترچه‌هایی هستند که رده سنی مناسب روی آن‌ها درج شده است.

فاکتورهایی که برای خریدن انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک باید در نظر بگیرید:

کلام آخر

در این مطلب با انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک همراه شما بودیم. امروزه والدین همیشه به دنبال محصولات جدیدی و آموزنده‌ای هستند که می‌تواند به رشد فرزندانشان کمک کرده و در عین حال برای آن‌ها جذاب و سرگرم کننده باشد. این آموزش‌ها می‌تواند اعم از رشد بدن، ذهن، مهارت‌های حرکتی و … باشد.

در این میان شناخت بهترین انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک می‌تواند به بهترین نحو شما را در این مسیر یاری دهند.

2 دیدگاه در “انواع اسباب ‌بازی برای کمک به راه رفتن کودک

  1. مهین عابدی گفت:

    سلام
    ممنون از مطلب مفیدتون لطفا محصولات بیشتری در این رابطه معرفی کنید

    1. ادمین محتوا گفت:

      سلام خدمت شما
      ممنون از توجهتون چشم حتما محصولات مفیدی در این رابطه معرفی می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *