آموزشی

بازی منچ و مارپله

بازی منچ و مارپله

در بازی منچ و مارپله باید بگوییم هیچ گونه پیچیدگی خاصی وجود ندارد و تنها چند قانون ساده دارد. این ابزار سرگرم کننده به مرور از کشورهای اروپایی وارد سرزمین های دیگه شد و در آخر با گذر زمان این محصول تغییر کرد و به شکل امروزی وارد ایران شد.

با فراگیر شده این بازی و با توجه به سابقه آن خیلی زود توانست جایگاه خود را در مهمانی های شبانه ایرانیان پیدا کند. این سرگرمی از قدیم الایام مهمان خانه های ما بوده و هست و کمتر کسی با آن ممکن است آشنا نباشد.

 در هر مهمانی این محصول باعث می شد تا بچه ها دورهم جمع شوند و به خوشی آن شب را به پایان برسانند. این بازی از هیجان بالایی برخوردار است و به دلیل اینکه ممکن است در حین اجرا چندین بار فرد حذف شود و همین‌طور چندین ساعت ادامه یابد.

امروزه برندهای زیادی دست به تولید انواع و اقسام مختلفی از این محصول کرده اند. یکی از شرکت های ایرانی که در زمینه تولید بازی منچ و مارپله فعال است مجموعه هدهد می باشد. این تولیدی با شناخت بازار هدف و جایگاه این محصول در خانه های ایرانی انواع مختلفی از منچ و مارپله 4 مهره و 16 مهره را تولید و به فروش می رساند.

در ادامه این مطلب در مورد مراحل یادگیری بازی منچ و مارپله بیشتر خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.

آموزش بازی منچ و مارپله

آموزش بازی منچ و مارپله

باید خاطر نشان کنیم در یادگیری آموزش بازی منچ و مارپله باید یک سری قوانین را رعایت کنید تا این سرگرمی به درستی پیش برود. در ابتدای شروع کار شما حداقل باید 2 نفر باشد ولی می توانید تا 4 نفر نیز همزمان بازی کنید. همین‌طور این موضوع را یادآوری کنیم که منچ و مارپله دو بازی مجزا هستند که هر کدام قاعده خود را دارند.

منچ

در بازی منچ و مارپله هر شخص دارای 4 مهره رنگی متفاوت می باشد. این رنگ ها می توانند سبز، زرد، آبی یا قرمز باشند. صفحه منچ دارای 72 خانه می باشد. هر شخص دارای 4 جایگاه ابتدایی است برای شروع و 4 خانه برای پایان کار است. به عبارتی 32 خانه از دسترس همه بازیکنان خارج است و نمی توانند برای ضربه به یکدیگر استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه  صنعت اسباب بازی

40 خانه باقی مانده مسیر کار را تعیین می کند. در ابتدای کار با استفاده از یک تاس بازیکنان شروع می کنند. هر کسی که اولین 6 را کسب کرد می تواند اولین مهره را در اولین خانه قرار دهد. هر کسی که با تاس انداختن عدد 6 را بدست آورد جایزه آن دوباره انداختن آن است. جهت حرکت مهره ها مطابق با عقربه های ساعت است.

در طی مسیر هر شرکت کننده با تاس ریختن و به دست آوردن عدد مورد نظر می توانند دیگر شرکت کنندگان را از مسیر حذف کنند تا به خانه پایانی برسند. هر کسی که بتواند 4 خانه پایانی رو زودتر پر کند برنده بازی منچ محسوب می شود. در ایران سرگرمی منچ و مارپله روی مقوا و پشت یکدیگر چاپ شده‌اند؛ یعنی با برگرداندن باز منچ شما مارپله را مشاهده خواهید کرد.

منچ

مارپله

این بازی هم با استفاده از 2 تا 4 نفر انجام می شود ولی با این تفاوت که هر فرد تنها یک مهره دارد. این محصول دارای 100 خانه رنگارنگ است که دارای نشانه هایی از مار و نردبان می باشد. این بازی هم مانند منچ با تاس ریختن شروع می شود و هر کس با کسب عدد 6 می تواند شروع کننده باشد.

 در حین کار هر کسی که به سر مار برسد باید تا انتهای دم مار پیش برود و اگر به ابتدای نردبان رسید می تواند تا سر نردبان پیش برود. اولین بازیکنی که بتواند به خانه 100 برسد برنده محسوب می شود. مشاهده کردید که آموزش بازی منچ و مارپله بسیار آسان است و یکی از سرگرمی های لذت بخش محسوب می شود و از هیجان خاصی برخوردار است.

تاریخچه بازی منچ و مارپله

تاریخچه بازی منچ و مارپله

حال که بحث به اینجا کشید بهتر است در مورد تاریخچه این بازی صحبت کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید. این محصول یک سرگرمی بسیار قدیمی است. منچ و مارپله برگرفته از یک سرگرمی آلمانی است که توسط یوزف فریدریش (Josef Friedrich Schmidt) در سال 1907 ارائه شد. نام آلمانی این کالا “عصبانی نشو، مرد” بود.

پیشنهاد مطالعه  اسباب بازی مناسب سفر

در اوایل تولید این کالا چندان استقبال خوبی از آن نشد. به همین دلیل یوزف فریدریش تصمیم گرفت سه هزار نسخه از آن را به سربازان درگیر جنگ اهدا کند. یوزف استراتژی خاصی را بکار برد. در پشت پرده سربازان از این محصول برای سرگرمی استفاده می کردند و در اکثر اوقات مشوق آن بودند.

زمانی هم که جنگ به پایان رسید و سربازان این بازی را به خانه های خود بردند و به سرعت به یکی از محبوب ترین سرگرمی ها تبدیل شد. با گذشت زمان و تغییر شکل این محصول نمونه های مختلفی از آن را شاهد هستیم. اهمیت این موضوع تا جایی است که سایت ethz در مورد تاریخچه بازی منچ و مارپله نیز پرداخته است و در مورد روش و نحوه اجرای آن توضیح داده است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با قوانین و روش بازی منچ و مارپله آشنا کنیم. همچنین تاریخچه آن را مورد بررسی قرار دادیم که چگونه به کشورمان راه پیدا کرد. این سرگرمی شیرین به یکی از محبوب ترین بازی ها در خانه های ایرانی تبدیل شده است و جزیی از فرهنگ این مرز و بوم است.

از آن جهت که می تواند عده ای را دورهم جمع کند و هیجان خاصی را در هنگام اجرای آن به کاربران منتقل کند. فرهنگ ایرانی یعنی مهمانی های شبانه و دورهمی که نیاز به یک ابزار سرگرم کننده دارد و چه چیزی بهتر منچ و مارپله که سابقه طولانی در خانه های ما دارد.

اما نکته پایانی این مطلب را باید به کیفیت محصولات تولیدی توسط مجموعه هدهد اختصاص دهیم. در مراحل ساخت این کالا از مقوا ضخیم و باکیفیت استفاده شده که به مرور زمان پاره نمی شود و در چاپ آن از بهترین رنگ ها استفاده شده تا با استفاده های مکرر دچار رنگ پریدگی نشود. همچنین این شرکت مهره منچ معمولی هم به فروش می رساند.

2 دیدگاه در “بازی منچ و مارپله

  1. علی محمدی گفت:

    میخواستم منچ کاغذی بخرم از شما لینک فروشگاه را لطف کنید

    1. ادمین محتوا گفت:

      درود
      لینک خدمت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *