روانشناسی کودک

بازی درمانی

بازی درمانی

سلام به همراهان همیشگی هدهد امروز با موضوع مهم بازی درمانی در خدمت شما هستیم. بررسی نشان می دهد که بازی درمانی به عنوان یک شکل از پیشگیری و درمان به طور عمده برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی مناسب است زیرا کودکان 1 تا 8 ساله احساسات و عواطف خود را از طریق بازی کردن بروز میدهند و در حین سرگرم شدن میتوان کودکان را درمان کرد!

چه زمانی از بازی درمانی استفاده می شود

چه زمانی از بازی درمانی استفاده می شود

این روش بر کودکانی صدق میکند که در دوره سختی از زندگی خود هستند (بعد از طلاق، از دست دادن یک فرد عزیز)، با مشکلاتی در مدیریت احساسات، در اجتماعی شدن یا کودکانی که مشکلات رفتاری دارند. این همچنین به کودکانی ازتباط دارد که شاهد خشونت خانگی بوده‌اند، کودکانی که به شکلی از سوء استفاده رنج برده‌اند، کودکانی که قرار است عمل جراحی مهمی انجام دهند یا کودکانی که اختلالات گفتاری دارند.

علاوه بر این، برای کودکانی که اختلال حرکتی دارند (اوتیسم یا اختلال کمبود توجه/بیش فعالی) نیز مناسب است. کارایی بازی درمانی توسط مقالات تحقیقاتی بسیاری که کاهش قابل توجهی از احساسات و رفتارهای منفی را از طریق استفاده از آن گزارش کرده‌اند، ثابت شده است.

بازی درمانی یک پیشنهاد جایگزین برای مداخله در مسائل مهم مرتبط با کودکان است که اجرای آن و ارزش آن به طور گسترده شناخته شده است و به طور مداوم در حال گسترش است. تنها شرط برای اجرای آن، آموزش نظری صحیح دکتر ها و تشخیص صحیح است.

بازی در مرکز دوران کودکی قرار دارد و یک فرآیند پویا است که به کودکان امکان می دهد به روش خودشان خود را بیان کنند، با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند و اجتماعی شوند. بر خلاف بزرگسالان، برای کودکان وظیفه آسانی نیست که افکار، مشکلات و سوالات خود را به طور کلامی بیان کنند. آنها معمولاً از بازی برای بیان نگرانی‌ها، ترس‌ها، آرزوها و برقراری ارتباط با محیط خود استفاده می‌کنند.

بازی درمانی چگونه عمل میکند

بازی به عنوان بیان آزاد و بی ‌درنگ زندگی، برای کودکان بسیار اهمیت دارد، زیرا آنها می‌توانند از طریق آن خلاقیت خود را توسعه دهند. آنها همچنین به راه‌ های جدیدی برای دیدن زندگی روزمره هدایت می‌شوند. این یک روش برای کاوش و شناخت هر دو دنیای داخلی و خارجی است. این یک بخش اساسی از توسعه کودکان است و همانطور که آغوش مادری مهم است، بازی کردن نیز اهمیت دارد.

بازی تنهایی و یا با دوستان، با بازی تحت نظارت یک روان ‌درمانگر در طول فرآیند درمانی متفاوت است. در مورد دوم، بازی یک وسیله برای دستیابی به یک هدف است. کودک تحت مشاهده قرار دارد، مراقبت‌ها دریافت می‌کند، به او اجازه داده می‌شود و او به بازی حمایت می‌شود مثلا در بازی لگو و خانه سازی، مشاور کودک راهکار هایی پیش پای او میگذارد که میتوانند به رشد معنوی او کمک کنند.

بازی درمانی به عنوان استفاده سیستماتیک از یک مدل نظری است که یک فرآیند انسانی را تعیین می ‌کند، که در آن روان ‌درمانگران آموزش‌ دیده، از قدرت درمانی بازی برای کمک به کودکان در جلوگیری یا حل مشکلات ‌اجتماعی و دستیابی به رشد بهینه استفاده می ‌کنند. بازی درمانی یک شکل از رویکرد روان ‌درمانی برای کودکان است و یک ابزار روان ‌تشخیصی نیز می ‌باشد.

قوانین بازی درمانی

قوانین بازی درمانی

بازی درمانی یک شکل از درمان است و ایجاد میکند که روان ‌درمانگر با کودک هم قدم شده و به زبان او صحبت کند. شناخته ‌شده ‌ترین بیان برای یک کودک بازی است. بنابراین، در این درمان، اسباب ‌بازی مانند کلمات کودک هستند، که از طریق آنها کودک تشویق می‌شود تا احساسات خود را کاوش کند، آنها را درک و پذیرفته و به‌ علاوه آن ها را با استفاده از خلاقیت خود، احساساتش را تفکیک کند.

این یک شیوه منحصر به فردی از درمان برای کودکان است، و در عین حال، به یک زبانی ترجمه می‌شود که کودکان می‌توانند آن را درک کنند. بازی درمانی سعی می‌کند بازی نمادین را با بیان زبانی در یک شیوه مناسب با سن کودکان و مفید برای آنها ترکیب کند.

چه زمانی از بازی درمانی استفاده میشود

بازی درمانی به طور گسترده برای درمان مشکلات عاطفی و اختلالات رفتاری کودکان استفاده می‌شود زیرا به طور کامل نیازهای منحصر به فرد توسعه آن ها را برآورده می‌کند. در اکثر کودکان زیر ۱۱ سال، قدرت تفکر انتزاعی که یک پیش ‌نیاز برای بیان یک کلمه با معنی و درک مسائل پیچیده، انگیزه و احساسات است، به طور کامل توسعه یافته نیست.

بنابراین، بازی درمانی، به عنوان یک وسیله برای ارتباط کودک با روان ‌درمانگر تلقی می‌شود با این فرض که کودک از مواد بازی برای بیان مستقیم یا نمادین احساسات، افکار و تجربیات خود استفاده خواهد کرد.

یک جلسه معمولی از بازی درمانی معمولاً بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. در جلسه بازی درمانی، روان درمانگر یک محیط راحت و ایمن برای کودک برای بازی ایجاد می‌کند. سپس، روان ‌درمانگر تعاملات کودک با اسباب‌ بازی‌ های فراهم شده را مشاهده می‌کند.

هنگامی که کودک در اتاق بازی روان‌درمانگر راحت ‌تر می‌شود، فعالیت ‌های بازی خاص ‌تری که بر روی مسائلی که کودک با آنها مواجه است اجرا خواهد شد.

رفع اختلالات یادگیری با بازی درمانی

رفع اختلالات یادگیری با بازی درمانی

اگر کودکی دارید که ممکن است نیاز به بازی درمانی داشته باشد، شروع به تماس با یک روان‌ شناس یا روان‌ درمانگر مجازی کنید که تجربه در بازی درمانی با کودک را دارد. بازی درمانی معمولاً در چند جلسه انجام می‌شود، بنابراین مهم است با کسی کار کنید که کودک شما با او احساس راحتی کاملی داشته باشد.

طبق تحقیقات ncbi: ملانی کلاین اظهار کرده است که بازی درمانی دسترسی مستقیمی به ناخودآگاه کودک فراهم می‌کند. وینیکات هم ادعا کرده است که وظیفه کودک در سه سال اول عمر، توسعه رابطه نزدیک با مادرش است، سپس انتقال و فردی‌سازی را تجربه می‌کند. بین کودک و مادر، پایه توسعه عاطفی کودک است و بازی بخش مهمی از این رابطه است. بازی اصلی‌ترین وسیله بیان برای کودکان است، در حالی که برای بزرگسالان بیان کلامی است.

جمع بندی

همانطور که خواندید، بازی درمانی برای کودکانی است که از یک درد روانی رنج میبرند مانند از دست دادن کسی یا طلاق گرفتن پدر و مادر.

پس اگر همچین مواردی در فرزند خود دیدید، بهتر است به یک پزشک روان درمان بصورت تلفنی صحبت کنید و مشکل کودک را برای او بازگو کنید و در صورت نیاز او را به جلسات بازی درمانی ببرید و توجه کنید که کودک شما با روان درمانگر خود ارتباط بگیرد در غیر این صورت پزشک اورا عوض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *