آموزشی

غول اسباب بازی ایران

غول اسباب بازی ایران

سلام عرض می‌کنم خدمت همراهان همیشگی هدهد. امروزه با مقاله غول اسباب بازی ایران در خدمت شما هستیم. صنعت اسباب بازی یکی از درآمدزاترین صنایع در عرصه بین المللی هست. محصولات ایرانی چند سالی هست که جایگاه خود را در بازار کشورمان پیدا کرده اند و حتی توانسته اند به مرحله صادرات هم برسند.

اما برندهای گوناگونی از لحاظ طراحی و تولید باهم در رقابت اند که در این بین برندهای قدیمی تر جایگاه ویژه ای دارند. شاید شما کنجکاو شده اید که غول اسباب بازی ایران از لحاظ محبوبیت و سرمایه کدام برند ها هستند و در مقایسه با برندهای خارجی مطرح در چه جایگاهی قرار دارند. پس با ما همراه باشید تا غول اسباب بازی ایران را بیشتر بشناسیم.

غول اسباب بازی ایران

وضعیت صنعت اسباب بازی در ایران

صنعت اسباب بازی در ایران یک صنعت بسیار گسترده با امکانات بسیار خوب است. اگرچه هم اکنون سهم اصلی در بازار به سبب نوآوری و قیمت تمام شده در اختیار اسباب بازی های چینی است.

اما در چند سال اخیر با افزایش نرخ ارز فرصت مناسبی برای تولید داخلی به وجود آمده و با ورود بخش خصوصی به این موضوع و جذاب تر شدن محصولات باعث شده که مخاطبان تمایل بیشتری نسبت به خرید این محصولات داشته باشند که این رویه روز به روز در حال پیشرفت است.

در سال 1375 در ایران، پژوهشی توسط معاونت پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان بررسی وضعیت تولید اسباب بازی در ایران و برخی از کشورهای جهان برای شناسایی وضعیت تولید اسباب بازی انجام شد.

در این پژوهش جامع از 34 تولیدکننده ایرانی بررسی انجام گرفت که نتایج این تحقیق استقبال مردم ایران را از اسباب بازی های عروسکی و ماشین ها و بعد اسباب بازی های فکری بیش از طبقات دیگر اسباب بازی ارزیابی کرده است.

همچنین ویژگی هایی که خریداران برای خریدشان مد نظر قرار می دادند هم پرسیده شد و اصلی ترین موضوعات مد نظر قرار گرفت. از مهم ترین نکات در نظر برای خریداران زیبایی و ظاهر اسباب بازی، بسته بندی، کارایی، استاندارد بودن، تبلیغات، اندازة مناسب، شهرت، فرهنگ خانواده و قیمت مناسب بود.

ماهیت رقابتی برندهای اسباب بازی

جنبه دیگری که سهم بازار این صنعت را ثابت نگه داشته است، ماهیت رقابتی آن است. از آنجایی که اعتبار یک عامل غیرقابل انکار در انجام هر تجارتی است، برندهایی که از قدیم در بازار دارای اعتبار و محبوبیت هستند سهم زیادی را از آن خود کرده اند و به غول اسباب بازی ایران تبدیل شده اند.

همچنین برندهای مختلف متوجه شده‌اند که مشتریان به تمام جزئیات ساخت اهمیت داده و محصولاتی می‌خواهند که با کیفیت و با دوام باشند به همین خاطر امروزه بیشتر به دنبال تولید اجناسی با متریال پایدار مانند پلاستیک هستند.

ماهیت رقابتی برندهای اسباب بازی

غول اسباب بازی ایران و جهان کدام اند؟

اما در ادامه مطلب غول اسباب بازی ایران می خواهیم به بررسی چند برند مطرح ایرانی و خارجی در زمینه اسباب بازی بپردازیم و ببینیم با هم چه فرق هایی دارند. در ابتدا برندهای مطرح خارجی را بررسی می کنیم.

1- برند لگو

گروه لگو LEGO تولید کننده اسباب بازی های ساختنی با برند لگو است که از آجرهای پلاستیکی که قابلیت هم پیوسته شدن را دارند همراه با اشکال و چرخ دنده ها تشکیل شده است.

بچه‌ها می‌توانند به راحتی قطعات را برای ساخت اسباب‌بازی‌های لگو مانند ساختمان‌ها، روبات ها و وسایل نقلیه به هم وصل کنند تا به شکل نهایی آن ها برسند. در سال 2015، لگو از شرکت Mattel که بزرگ‌ترین تولید کننده اسباب بازی بود پیشی گرفت و به بزرگ‌ترین شرکت از نظر درآمد تبدیل شد.

2- هلدینگ Bandai Namco

این شرکت بازی سازی یک شرکت ژاپنی است که متخصص در ساخت پارک های تفریحی، آرکید، انیمه، بازی های ویدئویی و اکشن فیگورها است. شرکت Bandai Namco بزرگ‌ترین شرکت بازی سازی ژاپن از نظر درآمد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت های بازی ژاپن در سال 2022 از نظر ارزش برند است.

3- Fisher-Price

Fisher-Price یکی از بزرگ‌ترین برندها در سال 2022 بر اساس ارزش برند است. این شرکت آمریکایی به عنوان یک شرکت زیر مجموعه متعلق به شرکت Mattel فعالیت می کند.

4- برند Mattel

ماتل یک برند معروف آمریکایی در تولید اسباب بازی است. این برند یکی از بهترین کمپانی های اسباب بازی در جهان است که سابقه طولانی در بحث تولید اسباب بازی دارد. شرکت متل در سال 1945 شروع به کار کرد و نام آن به نام بنیان‌گذاران این شرکت – هارولد مت ماتسون و الیوت هندلر گذاشته شده است. امروزه اجناس تولیدی ماتل در بیش از 150 کشور دنیا به فروش می رسد.

غول اسباب بازی ایران و جهان کدام اند؟

در ادامه بررسی غول اسباب بازی ایران به بررسی برندهای ایرانی می پردازیم.

1- زرین تویز

برند ایرانی زرین تویز از سال 1370 شروع به تولید اسباب بازی کرده اما قدمت این شرکت قدیمی تر است و از سال 1351 تا 1370 به تولید قطعات صنعتی مشغول بود. محصولات زرین تویز بزرگ، محکم و بادوام اند و قیمت مناسبی دارند.

2- نشر فکر آذین

شرکت فکر آذین در زمینه تولید محصولات فرهنگی آموزشی برای رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال فعالیت دارد. این شرکت درزمینهٔ تولید محصولات مقوایی و پلاستیکی فعالیت دارد و اجناس این شرکت شامل انواع بازی فکری و آموزشی می شود.

3- گلدونه

برند گلدونه یکی از بهترین برندها در زمینه ساخت لگو است. این برند با توجه به نیاز آموزش به کودکان و با به کارگیری مختصصان کودک در این حوزه توانسته وسایل بازی مختلفی را برای تقویت و رشد مهارت های کودکان ارائه کند.

4- هدهد

شرکت هدهد از سال 1388 شروع به کار کرده است. این مجموعه با رویکرد تولید محصولات با کیفیت همراه با قیمت تمام شده کمتر توانسته سهم زیادی از بازار را از آن خود کند. همچنین با تکیه بر متخصصان حوزه کودک اقدام به تولید محصولات جذاب و هیجان انگیز کرده است.

نکته مهم در بررسی غول اسباب بازی ایران

نکته مهم در بررسی غول اسباب بازی ایران

اسباب بازی در ایران، یکی از محصولات فرهنگی است که ریشه عمیقی در فرهنگ جامعه ایران دارد و دارای تأثیرگذاری عمیق فرهنگی و رفتارسازی در کودکان به دلیل تداوم زمانی که کودکان و نوجوانان در بازی کردن با اسباب بازی دارند، می شود.

بر همین اساس چند سالی هست که موضوع توسعه صنعت اسباب بازی، مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و همچنین دولت و بخش خصوصی هم به حمایت از این موضوع پرداخته اند تا تولیدکنندگان داخلی را به غول اسباب بازی ایران تبدیل کنند.

پس به همین دلیل اگرچه مقایسه غول اسباب بازی ایران با برندهای جهانی شاید کمی غیر منطقی به نظر برسند اما برندهای های ایرانی باید تلاش کنند تا با استفاده از دانش داخلی و متخصصان این حوزه بتوانند محصولاتی قابل رقابت با برندهای خارجی را تولید کنند.

کلام آخر

در این مطلب با بررسی غول اسباب بازی ایران در خدمت شما بودیم. اهمیت دادن به ظرفیت های بومی موجود در کشور در صنعت اسباب بازی با توجه به تنوع قومیتی موجب بروز خلاقیت های هنری و ترویج فرهنگ اقوام کشور خواهد شد. از سوی دیگر بازاریابی این محصولات به خصوص به کمک پلتفرم های فروشگاهی اینترنتی علاوه بر افزایش فروش محصولات به انتقال هنر و فرهنگ این سرزمین کمک می کند. همچنین زمینه ای برای اشتغال جوانان را فراهم می نماید. تقویت صنعت اسباب بازی در کشور می تواند سربلند نگه داشتن ایران در بحث صادرات هم بشود و برندهای ایرانی تک به تک به غول اسباب بازی ایران تبدیل شوند.

5 دیدگاه در “غول اسباب بازی ایران

  1. Ali گفت:

    به امید بازی های با کیفیت تر

    1. ادمین محتوا گفت:

      درود
      بله درسته

  2. معصومه آزاد گفت:

    انشالله روزی برسه که برندهای ایرانی بتونن با برندهای خارجی رقابت کنن

  3. محمد رضاپور گفت:

    سلام
    اسباب بازی های ایرانی واقعا چندسالی هست که کیفیت مورد قبول رو پیدا کردند اما جای پیشرفت خیلی زیادی در بحث نوآوری و خلاقیتشون دارن

    1. ادمین محتوا گفت:

      سلام
      ممنون از توجهتون بله واقعا همینطور هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *