آموزشی

ویژگی های اتاق مناسب کودک

ویژگی های اتاق مناسب کودک

امروز با مطلب ویژگی های اتاق مناسب کودک در خدمت شما هستیم. ممکن است شما با طراحی دکوراسیون خانه آشنایی داشته باشید اما این را بدانید که طراحی محل خواب کودک یک موضوع متفاوت است.

ایجاد یک فضای مناسب برای بازی و رشد می تواند تجربه ای چالش برانگیز اما سرگرم کننده باشد. با این حال این اتاق مکانی است که او آموزش و پرورش می بیند. با ما همراه باشید تا بتوانیم شما را در مورد ویژگی های اتاق مناسب کودک راهنمایی کنیم.

هنگام طراحی باید ویژگی های اتاق مناسب کودک را در نظر بگیرید و این را با خاطر داشته باشید که با بزرگ شدن او، این مکان نیز بر اساس شخصیتش رشد کند. بهترین کار برای شروع طراحی، درگیر کردن خود فرزندتان است که می‌توانید از او در مورد انتخاب رنگ ها، تم ها والگو ها کمک بگیرید.

در طراحی محل خواب ایجاد تعادل مناسب بین عملکرد و سرگرمی و مکانی که بتوان از آن برای استراحت، توسعه مهارت های جدید، خواندن و یادگیری استفاده شود اهمیت دارد.

ویژگی های اتاق مناسب کودک و تأثیر بر او

ویژگی های اتاق مناسب کودک و تأثیر بر او

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا ویژگی های اتاق مناسب کودک خود را به فضایی کاربردی ولی در عین حال سرگرم کننده تبدیل کنید. این مکان لزومی ندارد از همان ایده های دکوری پیروی کند که متناسب با بقیه خانه است. در حالی که زیبایی و عملکرد در همه مکان ها نقش مهمی دارد، اتاق بچه ها علاوه بر در نظر گرفتن جزئیات ریز، باید از بقیه خانه متفاوت باشد.

تقسیم کردن اتاق به سه منطقه مجزا :

این ایده را در ویژگی های اتاق مناسب کودک می توان با استفاده از خطوط نامرئی تقسیم کرد. این خطوط این امکان را می‌دهند که احساس بهتری داشته باشند و همه چیز را مرتب و منظم نگه دارند.

  • خواب و استراحت

یک محیط خواب برای کودک باید بتواند آرامش را هنگام خواب به او منتقل کند. یکی از مهم ترین ویژگی های منطقه خواب نور و روشنایی است. کودکان در این سن دوست دارند بیشتر با چراغ خواب بخوابند پس انتخاب چراغ مناسب بسیار مهم است.

  • یادگیری

منطقه یادگیری بهتر است یک مکان آرام و بی سر و صدا برای تمرکز باشد. استفاده از وسایل آموزشی در این منطقه مثل لگو و پازل هم به روند یادگیری سرعت می بخشد. همچنین داشتن یک میز و صندلی مناسب و استاندارد هم این فعالیت را جذاب تر کرده و هم باعث درست نشستن او پشت میز می شود.

  • بازی
پیشنهاد مطالعه  غول اسباب بازی ایران

کودکان بیشترین زمان را در منطقه بازی و با اسباب بازی سپری می کند. بچه ها اصولاً در سنین پایین تر دوست دارند روی زمین بازی کنند پس بهتر است یک فرش مناسب برای این منطقه انتخاب کنید. فرشی مناسب این فضا است که برای او حساسیت زا نباشد و جنس نرمی داشته باشد.

همچنین برای تمیز و مرتب نگه داشتن این منطقه باید پارتیشن های مشخصی مثل قفسه را برای جایگذاری اسباب بازی هایش در نظر بگیرید و از او بخواهید که بعد از اتمام بازی اش وسایلش را در آن جا قرار دهد.

اما شما زمانی که دست به ایجاد دکور می زنید، باید یادتان باشد که نیازهای او چیست و اتاقی که برای آرامش و استراحت و در عین حال سرگرمی و یادگیری یک نوزاد طراحی می شود باید دارای چه ویژگی هایی باشد. پس در ادامه به بررسی ویژگی های اتاق مناسب کودک می پردازیم.

اتاق کودک به طور کلی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

اتاق کودک به طور کلی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

اما به طور کلی جند مورد از ویژگی های اتاق مناسب کودک را بررسی کرده ایم.

1-فضای مناسب

فضای شما چه بزرگ است و چه کوچک مهم این است که بتوانید از آن به بهترین نحو استفاده کنید؛ مثلاً می توانید از فضای زیر تخت و یا فضاهای بدون استفاده به عنوان محل ذخیره سازی استفاده کنید.

2-طرح های ساده

در طراحی سعی نکنید با گذاشتن وسایل اضافی و استفاده از طرح های پیچیده، فضای زیادی را اشغال کنید و هرچه فضای بیشتری برای بازی بچه ها وجود داشته باشد بهتر است و حتی با مرور زمان هم خسته کننده نمی شود.

3-عملکرد و تفریح در کنار هم

توجه به عملکرد یک اتاق که در عین حال مکانی جذاب است در ویژگی های اتاق مناسب کودک بسیار مهم است. شما باید بتوانید یک فضا که هم در آن بتوان به استراحت و بازی پرداخت و هم مکانی برای تمرکز و بادگیری باشد را طراحی و اجرا کنید و با ایجاد یک منطقه امن برای او به رشدش کمک کنید.

4-فضای ذخیره سازی مناسب

با بزرگ شدن کودکان وسایل آن‌ها هم بیشتر و بیشتر می شود. انتخاب فضاهای مناسب ذخیره سازی با توجه به چیدمان و متراژ اتاق مهم است و باید بهترین کارایی را از کمترین فضا داشته باشد. این فضاهای ذخیره سازی می تواند به صورت قفسه و کشو یا پارتیشن های دیواری باشد.

پیشنهاد مطالعه  آموزش ساعت به کودکان

5-ترکیب رنگ های متنوع

یکی از مهم ترین نکات در ویژگی های اتاق مناسب کودک، انتخاب رنگ و ترکیب رنگ وسایل با هم است. علم روانشناسی کودکان ثابت کرده که ترکیب رنگ، تأثیر زیادی روی تمرکز و هیجانات دارد؛ مثلاً استفاده از رنگ های قرمز به جهت محرک بودن آن توصیه نمی شود. همچنین انتخاب رنگ و تأثیر آن بر میزان روشنایی هم حائز اهمیت است. به طور کلی باید در هنگام انتخاب ترکیب رنگ و وسایل آن تعادل میان رنگ های سرد و گرم رعایت شود.

6-ایجاد هماهنگی بین المان ها

استفاده از المان ها در طراحی و ایجاد هماهنگی میان آن ها برای کودک جذاب است. ایجاد پیوستگی و هماهنگی در محیط، شناخت و دریافت الگوها را آسان تر می کند؛ اما اگر در طراحی از المان های تکرار شونده استفاده نشود، شناخت او از محیط طولانی تر می شود.

7-کنترل هوا و صدا

شما برای کنترل دما و سر و صدای باید تدابیری را بیندیشید. پیشنهاد ما به شما قرار دادن یک دماسنج بالای تخت کودک برای کنترل دمای اتاق است. همچنین در بحث کنترل صدای ورودی هم باید به این نکته توجه کنید که او ذر زمان استراحت و تمرکز باید در محیطی آرام و ساکت قرار بگیرد.

8-ایمن

در زمان طراحی، مهم ترین نکته ایمنی محیط بازی اوست. شما باید از قرار دادن وسایل نوک تیز و برنده در محیط بازی او اجتناب کنید همچنین برای پریزهای برقی که در دسترس او هستند حتماً درپوش تهیه کنید. اگر در هنگام خواب برای چراغ خواب روشن می کنید سعی کنید در ارتفاعات بالا باشد تا دست کودک به او نرسد.

9-افزودن جزئیات سرگرم کننده

استفاده از جزئیات سرگرم کننده برای ایجاد یک فضای سرگرم کننده مهم است تا زمانی که او در اتاقش به بازی یا استراحت می پردازد در یک فضای کسل کننده قرار نگیرد. به این منظور می توانید از اسباب بازی های چینی هیجان انگیز و جذاب هم استفاده کنید.

کلام آخر

کلام آخر

در این مطلب با بررسی ویژگی های اتاق مناسب کودک در خدمت شما بودیم. کودکان در حال رشد هستند و در این مسیر نیازهای متفاوتی دارند. یکی از مهم ترین نیازهای او در اختیار داشتن فضایی اختصاصی برای خود اوست تا بتواند تجربه کند و یاد بگیرد.

همچنین محققان شرکت magical nest می گویند که باید این را در نظر بگیرید که این فضا همراه با او باید در حال تغییر باشد. پس توجه به ویژگی های اتاق مناسب کودک برای او مهم و حائز اهمیت است.

2 دیدگاه در “ویژگی های اتاق مناسب کودک

  1. نازنین الماسی گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون واقعا انتخاب درست و اصولی اتاق کودک برای والدین کار سختی هست ولی تجربه شیرینی میشه

    1. ادمین محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر
      ممنون از توجه شما بله واقعا همینطور هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *