سلامت کودک

تقویت مهارت های زبانی کودکان

تقویت مهارت های زبانی کودکان

سلام خدمت همراهان همیشگی هدهد. امروز هم با مطلب روش های تقویت مهارت های زبانی کودکان در خدمت شما هستیم. کودکان در طول رشدشان با گوش دادن به اطرافیان و والدین خود، صحبت کردن را یاد می گیرد و سعی می کند با تقلید صداهایی که شنیده اند و اشکال مختلف دهان، با دیگران ارتباط برقرار کند.

اما نقش شما چیست و چگونه می توانید به آن ها در تسریع این روند کمک کنید. با ما همراه باشید تا روش های تقویت مهارت های زبانی کودکان را بررسی کنیم.

صحبت کردن و توانایی برقراری ارتباط مانند جادویی است که هر شخص می تواند از آن برای ارتباط، یادگیری و رشد استفاده کند. کودکان هم از این قاعده مستثنا نیستند و صحبت کردن برای آن ها، ابزاری قدرتمند می تواند باشد که با دیگران ارتباط برقرار کنند.

با درک اهمیت این موضوع، والدین می توانند از روش هایی برای تقویت مهارت های زبانی کودکان استفاده کنند و این راه را برای او هموار کنند زیرا اولین و مهم ترین معلم فرزندانشان هستند.

کودکان در چه سنی شروع به صحبت می کنند؟

کودکان در چه سنی شروع به صحبت می کنند؟

اولین کلمات کودکان معمولاً بین 1 سالگی تا 1.5 سالگی توسط آن ها گفته می شود و پس از رسیدن به آن مرحله، یادگیری و رشد سریع‌تری را تجربه می کنند.

کودکان تا قبل از یادگیری برقراری ارتباط کلامی از راه های دیگری مثل گریه کردن، لبخند زدن و اشاره کردن استفاده می کنند اما برقراری ارتباط مؤثرتر آن ها با اطرافیان برایشان جذاب و هیجان انگیزتر است پس خودشان هم تلاش می کنند این مسیر را سریعتر طی کنند.

راه های تقویت مهارت های زبانی کودکان

کودکان در ابتدا به نقطه ای از یادگیری می رسند، پس از آن با پیشرفت به صورت مداوم می تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. فعالیت ها و فرصت های سرگرم کننده ای وجود دارد که می توانید برای کمک به تقویت مهارت های زبانی کودکان استفاده کنید؛ اما چه راه هایی وجود دارد که والدین بتوانند از آن طریق به کودکشان در رشد و تقویت این مهارت کمک کنند و همراه با سرگرمی باشد؟

1.صحبت کردن

یکی از بهترین راه ها برای تقویت مهارت های زبانی کودکان، صحبت کردن با اوست. هرچه قدر بیشتر و بیشتر با کودکتان صحبت کنید، آن ها بهتر می توانند حالت صداها و حرکات دهان شما را تقلید کنند. شما می توانید کارهای روزمره ای را که انجام می دهید برای او بازگو کرده تا چشم و گوش او به طور همزمان اطلاعات را دریافت کنند.

2.آواز بخوانید

آواز خواندن یک راه عالی و سرگرم کننده برای توسعه مهارت های شنیداری و زبانی است. شما می توانید آهنگ هایی را انتخاب کنید که قافیه های ساده و مناسب برای کودکان دارند تا آن ها را همراه با آهنگ به گوش بسپارند و با شما تکرار کنند.

3.بازی با اسباب بازی ها

شاید بگویید که بازی کردن با اسباب بازی ها چه تأثیری در تقویت مهارت های زبانی کودکان دارد؟ باید این را به شما بگوییم که این کار از 2 طریق قابل انجام است. اولین راه اسباب بازی های سخنگویی هستند که یا صدایی از پیش تعیین شده را پخش می کنند و یا صدا را تقلید و پخش می کنند.

این اسباب بازی باعث می شود تا آن ها سعی کنند صداها و کلماتی را گفته تا بشنوند. دومین راه زمانی است که بازی ها را به صورت گروهی و چند نفره با والدین و اطرافیان بازی می کنند تا در معرض صحبت کردن دیگران قرار گیرند و از او هم خواسته شد که در نوبت خود صحبت کند. نمونه از این محصولات بازی منچ و مارپله است که گروهی و به نوبت بازی می شود.

4.استفاده از تکنولوژی

شما می توانید از فناوری به نفع خود برای تقویت مهارت های زبانی کودکان استفاده کنید. برنامه های زیادی وجود دارند که برای رشد این مهارت ها ساخته شده اند و به آن ها کمک می کند؛ اما همیشه این را در نظر بگیرید که باید بر فعالیت آن ها نظارت داشته باشید تا خطرات احتمالی آن دور باشند.

5.باهم کتاب بخوانید

کتاب خواندن همراه با والدین مهارت های زبانی و حافظه را بهبود می بخشند. شما می توانید با قرار دادن چند کتاب از کودکتان بخواهید یکی از آن ها را انتخاب کند تا با همدیگر آن را بخوانید. شما می توانید با کتاب های ساده تر که عکس های بیشتری دارند و برای آن ها جذاب تر است شروع کرده و سپس به سراغ کتاب های چالش برانگیزتر بروید.

6.لغات جدید

شما می توانید در صحبت کردن با فرزندتان از لغات جدید استفاده کنید و به او یاد بدهید که وقتی چیزی را می خواهد از همان کلمه و لغات برای بازگو کردنش استفاده کند. این روش یکی از بهترین راه ها برای تقویت مهارت های زبانی کودکان است پس آن را جدی بگیرید.

7.به او توجه کنید

کودکان در ابتدا سعی می کنند صداها و کلمات نامعلومی را بگویند. از کنار آن ها بی تفاوت رد نشوید و نشان دهید که به این صداها و کلماتی که می گوید، علاقه دارید. همچنین می توانید چیزهایی را که می گوید را با خودش تکرار کنید.

اهمیت مهارت های زبانی

اهمیت مهارت های زبانی

اما چرا یادگیری مهارت های زبانی قبل از ورود به محیط آموزشی اهمیت دارد  و چرا تاکید ما بر روی تقویت مهارت های زبانی کودکان زیاد است؟ زبان کلید برقرای ارتباط موثر است و در آینده برای او درکسب مهارت های آموزشی کاربرد دارد. شورای ملی آموزش زبان در آمریکا می گوید که دانش آموزانی که در کودکی مهارت های زبانی را بهتر فراگرفته اند در یک سری از مسائل آموزشی بهتر از بقیه عمل کرده اند. همچنین آن ها این مهارت ها را این گونه بازگو کردند:

  • نمرات بالاتر در آزمون ها
  • توانایی حل مسئله
  • درک بهتر فرضیه های علمی
  • تمرکز بیشتر

از آن جایی که رشد مهارت های زبانی در کودکی به تمرکز بیشتری نیاز دارد پس می توانند در آینده هم سطح بالاتری از تمرکز را در مسائل آموزشی داشته باشند.

کلام آخر

کلام آخر

امروز با مطلب روش های تقویت مهارت های زبانی کودکان در خدمت شما بودیم. زبان ابزاری مهم و ضروری است که کودکان باید آن را فرا بگیرند اما این را فراموش نکنید که این یادگیری باید سرگرم کننده باشد و این را بدانید که مهارت زبانی و گفتاری چیزی است که بچه ها به طور طبیعی به دست می آورند و ما می خواهیم به آن ها کمک کنیم تا این مهارت را بهتر و سریع تر فرا بگیرند.

پس در صحبت کردن کودکتان عجولانه عمل نکرده و صبور باشد.

4 دیدگاه در “تقویت مهارت های زبانی کودکان

  1. لیلا ناصری آزاد گفت:

    سلام بچه من یکم دیر زبون باز کردم من به کمک مقاله شما و تخم کفتر تونستم زبونشو تقویت کنم
    ممنونم از سایت خوبتون

    1. ادمین محتوا گفت:

      درود
      ممنون از توجهتون

  2. atefeh گفت:

    این مقاله باعث میشه دیگران هم به فکر آینده خود و فرزندان خود باشند

    1. ادمین محتوا گفت:

      درود
      بله همینطور هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *