روانشناسی کودک

تاثیرات بازی والدین با کودکان

تاثیرات بازی والدین با کودکان

در این مقاله به تاثیرات بازی والدین با کودکان می پردازیم.بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان و مهم ترین فعالیت کودک می باشد که در عین سرگرم کردن کودک، تاثیرات مهم دیگری دارد که هریک از این ها به جنبه ای به زندگی کودک مربوط می شوند و او را برای ورود به دوران بزرگسالی آماده می سازد.

در بازی، نیروهای جسمی و روحی کودک؛ یعنی حافظه ، دقت، تخیل، نظم ، قدرت جسمانی ، مهارت و… پرورش می یابند. کودک با بازی «خود» را بیان می کند و موقعیتی پیش می آِید تا احساسات و مشکلات خود را بیان کند.اما والدین در این بین چه نقشی دارند و تاثیرات بازی والدین با کودکان به چه صورت است؟در ادامه با ما همراه باشید.

تاثیرات بازی والدین با کودکان سبب ساختن پیوند های محکم بین آن ها می‌شود و بازی ها باعث این می‌شود که والدین استعدادهای نهان کودک خود را بشناسد. بازی کردن با کودکان می‌تواند کاهنده استرس برای والدین هم باشند.

آرامش و خندیدن برای سلامتی خودتان و همچنین کودکانتان بسیار مهم و حائز اهمیت است. مهم است بدانید که کودکان هنگام بازی کردن با والدینشان با الگو برداری از رفتارهای آنها مهارت‌های اجتماعی را فرا می‌گیرند. در ادامه با تاثیرات بازی والدین با کودکان بیشتر اشنا شوید.

اهمیت بازی والدین با کودکان

اهمیت بازی والدین با کودکان

بازی والدین با کودکان می‌تواند در کاهش اضطراب های روحی و روانی تأثیرات بسیار زیادی داشته باشد. همچنین یکی از راه‌های کمک به او برای رشد مهارت‌های اجتماعی است. کودکان از رفتار دیگران تقلید می کنند و چه بهتر که پدر و مادر الگوی او باشند.

همانطور که کودکان با والدین و اطرافیان در تعامل هستند، یاد می گیرند که دیگران چگونه در محیط های اجتماعی رفتار می کنند و سعی می کنند در گروه کوچک همبازیانشان این رفتار را تقلید کنند. آنها همچنین با گرفتن تایید از والدین خود یاد می گیرند که چه کاری قابل قبول است و بالعکس.

فواید بازی کردن والدین با کودکانشان:

تاثیرات بازی والدین با کودک برای هر دو زیاد است. لذا مهم است که مادر و پدر از اهمیت و فواید بازی کردن با فرزندانشان آگاه شوند:

1- پیوند عاطفی بین پدر و مادر و فرزند

بازی کردن والدین با فرزندان سبب ایجاد پیوندهای عمیق عاطفی میان آن ها می شود. بیشتر افرادی که در کودکی با والدین خود بازی کرده اند، روابط صمیمانه‌تری را تجربه و دیگران را بهتر درک می‌کنند. والدین زمانی که با کودکشان بازی می کنند در حقیقت می توانند، او را بهتر بشناسند و در جهت رشد و آموزش او قدم برداند.

2-افزایش اعتماد به نفس کودکان

ارتباط کودک با پدر و مادر باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها می شود.کدکانی که از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به دیگران برخوردار هستند راحت ‌تر وارد اجتماع شوند و ارتباط برقرار میکنند. مهم است که والدین به او این آموزش را بدهند که از ابراز  عقاید و نظرات خود واهمه ‌ای نداشته باشند که بهتر است در محیط خانه و در بازی کردن، نحوه صحیح ابراز نظر را تجربه کنند. کودکانی که به ندرت با والدین خود ارتباط برقرار می‌ کنند و یا والدین  تمایلی به بازی کردن با آن ها ندارند اعتماد به نفس کافی را ندارند.

3- تقویت ارتباط گفتاری

تعامل والدین با کودکان باعث تقویت ارتباط گفتاری در آن ها می شود و به آنها می آموزد تا مهارتهای اجتماعی خود را تقویت کنند. یکی از بهترین روش های ایجاد امنیت روانی در کودکتان و قرار دادن آنها در مسیر صحیح تقویت ارتباط کلامی است که به سادگی با بازی کردن امکان پذیر است. اگرچه که بعضی از کودکان از بروز احساسات خود به صورت کلامی اجتناب می کنند. برای تشویق این ها  به برقراری ارتباط کلامی بهتر است از اسباب‌ بازی ‌های جذاب و مهیج استفاده کنید.

4- بازی، تعامل گروهی کودک را تقویت میکند

بازی فرصتی برای تقویت تعامل گروهی است که کودکان را با نقش‌های اجتماعی آشنا میگنند؛ کار تیمی مهارت‌های لازم برای بازی های مشترک گروهی را به او می‌آموزند واین فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا روابط اجتماعی، خویشتن‌داری در مقابل دیگران  و رفتارهایشان در ااجتماع را بیاموزند.

مزیت بازی با کودکان برای والدینشان

مزیت بازی با کودکان برای والدینشان

تاثیرات بازی والدین با کودکان یکطرفه نیست و شاید در نگاه اول این طور به نظر بیاید که هنگام بازی با کودک به نفع فرزندتان کار کرده‌اید، اما شما هم، با بازی کردن مزایایی دریافت میکنید. هر چه قدر هم که سنتان بالا رفته و دقدقه و مشکلات زیادی داشته باشید، بازی کردن برای شما لذت بخش است و باعث ایجاد حس شعف و سرزندگی می شود.

محققان چایلد دولپمنت می گویند از مواقعی مهمی که هورمون عشق در بدن ما ترشح می‌شود لحظه ای است که والدین با کودکشان بازی میکنند. این هورمون در ایجاد احساس محبت‌، اعتماد و همدلی نقش مهمی دارد.

نکات کلیدی مهم در بازی والدین با کودکان

1- بازی والدین با کودک بهتر است هدف دار و آموزشی باشد

اگر کودکتان در زمینه‌ ایی ضعف دارد با استفاده از بازی‌های هدف‌دار و آموزشی به بهترین نحو مشکل فرزند خود را حل کنید.مثلا اگر کودکتان در  گفتار دچار مشکل است بازی‌های تقویت بیان برای این کودکان یک روش مفید می باشد. والدین باید به جای سرزنش کودکشان در مسائل و مشکلات بازی های هدف‌دار با آن ها انجام دهند. بناراین می‌توان گفت آموزش همراه با بازی به کودکان یکی از بهترین تاثیرات بازی والدین با کودکان است.

در ادامه از شما دعوت می کنیم برای آشنایی کامل، فواید اسباب بازی فکری را هم بخوانید.

2-رشد و تربیت کودکان همراه با بازی

والدین می توانند با برخی از اسباب بازی ها مثل؛ انواع سودوکو ، منچ و… برخی از نکات اخلاقی مثل احترام به قوانین ، رعایت نوبت و… را به کودکان بیاموزند. کودکان از والدین خود الگو برمی دارند و آن ها می توانند با بازی کردن مفاهیم خود را به کودکان القا کنند.

3-کودکتان را سرزنش نکنید

هنگام بازی با کودک، زمانی  که او دچار اشتباه شد و مقررات بازی را رعایت نکرد، او را سرزنش و تحقیر نکنید و سعی کنید با زبان خودش او را متقاعد کنید. همچنین اگر در بازی های گروهی هنگامی که رفتار کودکتان با هم بازی هایش، مناسب نبود، مستقیم او را سرزنش نکنید، بلکه در قالب نقشی در بازی به او گوشزد کنید که رفتارش مناسب نبوده.

4- تمام حواس خود را روی بازی با کودکتان متمرکز کنید

مهم است که هنگام بازی با کودک تمام حواس خود را روی بازی با او بگذارید. اگر کودک حس کند که در بازی حواستان جای دیگری بوده، از شما ناراحت شده و این رفتار شما را به سبب اهمیت ندادنتان به او حساب می کند.

نکات کلیدی مهم در بازی والدین با کودکان

کلام آخر

در این مطلب با تاثیرات بازی والدین با کودکان همراه شما بودیم که بازی نیاز ضروری کودکان است، اما این نیاز ضروری با حضور والدین کامل میشود. فرزندان شما علاوه بر بازی با همسالان خود و گذران وقت در محیط‌های مختلف به همبازی شدن با شما نیز نیاز دارند. وقت گذاشتن برای بازی با کودکانتان  برای هر دوی شما در زندگی ارزشمند و مفید است و باعث شکل گیری شخصیت کودک در آینده می شود.

در این میان انتخاب اسباب بازی های مناسبی که بتوان با کودکان بازی کرد بسیار مهم است. شرکت هدهد اقدام به طراحی و تولید کالاهایی که این نیاز را برآورده کند، کرده است. شما میتوانید با مشاهده وبسایت ما اطلاعات لازم درباره هر محصول را کسب کنید.

4 دیدگاه در “تاثیرات بازی والدین با کودکان

  1. پروانه شفیعی مکرم گفت:

    درود
    خیلی مقاله خوبی در مورده تاثیرات بازی والدین با کودکان نوشتید ، لطفا مطالب بیشتری در این زمینه بنویسید تا پدر و مادرها شناخت بیشتری نسبت به اسباب بازی ها در هر سنی برای بچه ها پیدا کنن ، خیییییلی ممنون از مقاله خوبتون

    1. ادمین محتوا گفت:

      سلام
      چشم حتما
      ممنون از همراهی شما

  2. امین رفیعی گفت:

    سلام
    چه اسباب بازی های مناسبی برای بازی با بچه ها دارید؟

    1. ادمین محتوا گفت:

      سلام
      اسباب بازی های ما متناسب برای بازی های گروهی و خانواده هم هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر اطلاعات هر محصول را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *