روانشناسی کودک

چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم

چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم

با سلام خدمت همراهان همیشگی هدهد. امروز با ابن مطلب که چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم در خدمت شما هستیم. استعدادی که درون هر کودک است گاهی اوقات به راحتی خود را نمایان نمی کند و به سختی قابل شناسایی است. به همین دلیل است که توجه والدین و کمک آن ها در شکوفایی استعدادهایشان حائز اهمیت است.

هر فرد نسبت به دیگری منحصر به فرد است و توانایی ها و علایق متفاوتی دارد. با کشف آن ها و پرورش دادنشان کمک می کنید تا در آینده موفق تر عمل کنند؛ اما همیشه این کار آسانی نیست و نیاز به بررسی دقیق تر شما دارند. پس با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم؟

چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم

مهم است بدانید چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم؟

اگر می خواهید بدانید که چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم اول از همه باید به او اجازه دهید علایق خود را کشف کند تا ببینید چه فعالیت هایی آن را به وجد می آورد. شناسایی علاقه و استعدادهای آن ها در سنین پایین تر گیج کننده است و باعث سردرگمی شما می شود پی در ابتدا بهتر است کمی به او زمان دهید تا بتواند تمام اطلاعات را محیط پیرامون دریافت کند.

راه های کشف استعداد کودکان

اما در ادامه مطلب اینکه چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم سعی کرده ایم تا راه هایی که در این زمینه به شما کمک می کند را معرفی کنیم.

  • بازی کردن آن ها را زیر نظر بگیرید

اولین کاری که هر کودک دوست دارد آن را انجام دهد، بازی کردن است اما نباید فکر کنید که این یک کار بی معنی است که انجام می دهند. او با بازی و اسباب بازی ها رشد می کنند و با زیر نظر گرفتن نحوه بازی آن ها می توان به بسیاری از مسائل پی برد. کودکان دوست دارند در بازی های خود داستان سرایی کنند و غالباً می توان پی برد که چه چیزهایی دوست دارند و یا به سمت چه مسائلی جذب می شوند. پس نقش مهم والدین در این رابطه می تواند خرید انواع اسباب بازی هایی هست که می تواند این رشد و علاقه را در آن ها پرورش دهد.

  • با او صحبت کنید

بهتر است که با کودکان صحبت کنید و از او بپرسید که به چه چیزی علاقه دارد. او ممکن است نتواند به صورت دقیق جواب شما را بدهد و صرفاً از فعالیت هایی که دیده اند و مایل به انجام آن ها هستند را شرح دهند. سعی کنید هر روز تایم مشخصی را درباره مسائل روز با او صحبت کنید و اجازه دهید خودش را به صورت آزادانه بیان کند تا شما هم بتوانید اطلاعات مهمی را از او جمع آوری کنید.

  • اجازه دهید چیزهای جدید را امتحان کنند

بهترین راه برای اینکه بدانیم چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم این است که بگذاریم او چیزهای جدید را امتحان کند. اگر آن ها در معرض مسائل و چیزهای جدید قرار نگیرند، شاید پی بردن به این مسئله که او واقعاً به چه مسائلی علاقه داشته یا نداشته است کاری دست نیافتنی باشد. والدین ممکن است از آن بترسند که او چیزهای جدید را امتحان کند اما می توانند با فراهم کردن یک محیط امن و کنترل شده این تجربه جدید را برای لذت بخش تر کنند.

  • نگذارید تسلیم بشوند

کودکان به سرعت تصمیم می گیرند که چه کارهایی را دوست دارند انجام بدهند و چه کارهایی را خوششان نمی آید. آن ها ممکن است نسبت به انجام یک فعالیت جدید گارد داشته باشند و نخواهند آن را امتحان کنند ولی شما می توانید با صحبت کردن با او در مورد تجربه آن در آینده تصمیم گیری کنید.

  • اهمیت تکرار و تمرین را به او بگویید

اگر کودک استعدادی دارد و آن را تمرین نمی دهد بعد از مدتی فرسوده می شود. گاهی اوقات باید تمرین کنند تا اشتباهاتشان را شناسایی و آن ها را بهبود ببخشند. پس والدین باید به او گوش زد کنند که در تمرینات کوشا باشند و بتوانند با داشتن پشتکار و سخت کوشی، استعدادشان را درخشان تر کنند.

با تکرار این مسئله که تمرین زیاد برای بهبود توانایی و مهارت ها لازم است، کودکان را تشویق کنید که به تمرین ادامه دهد. به یاد داشته باشید که فرزند شما روی یک هدف بلند مدت کار می کند و نتیجه زود هنگام مرکز هدف نیست.

  • به دنبال نقاط قوت او باشید

نقاط قوت هر کودک ممکن است قابل مشاهده نباشد اما در هر کاری که او انجام می دهد ظاهر می شود؛ اما شاید بپرسید که چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم و به نقاط قوتش پی ببریم؟ قدرت چیزی است که او به طور طبیعی دارد بنابراین تبدیل به کاری می شود که فرزند شما اغلب انجامش می دهد و به او احساس خوبی می دهد.

راه های کشف استعداد کودکان

کودکان منحصر به فرد

در رابطه با این مسئله که چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم باید بدانید که استعدادشان منحصر به فرد است و بیشتر به این بستگی دارد که چگونه اطلاعات اطرافشان را پردازش کنند. شاید اتفاق های روزانه که در اطراف ما رخ می دهد بر علایق کودکان تأثیر بگذارد پس آن ها را ساده در نظر نگیریم. این را فراموش نکنید که پس از مدتی خودشان استعدادهایشان را بیشتر از هرکس دیگری می شناسند اما مطمئن شوید که او بین لذت و استعداد فرق گذاشته است.

هوارد گاردنر (Howard Earl Gardner) روانشناس هاروارد نشان می دهد که کودکان هشت نوع هوش دارند و هر کدام متفاوت از دیگری هستند. در ادامه به این 8 نوع اشاره می کنیم.

  1. هوش طبیعت گرایی
  2. زبانی
  3. موسیقایی
  4. بدنی
  5. منطقی – ریاضی
  6. ارتباط با افراد
  7. ارتباط با خود
  8. فضایی
  9. وجودی
  10. اخلاقی

اگر می خواهید که او در زمینه ای مهرت یابد، باید بتوانید تشخیص دهید در کدام یک از این زمینه ها استعداد نشان می دهد و او را تشویق و راهنمایی کنید تا این استعداد را شکوفا کند.

کودکان منحصر به فرد

کلام آخر

امروز با مرور این مطلب که چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم در خدمت شما بودیم. اگر شما هم می خواهید بدانید که چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم باید بدانید که شما به عنوان بزرگ‌ترین و سخت گیرترین فرد او در زندگی در حمایت از او داشته باشید. حمایت همیشگی و مستمر شما او را به انجام کارهای بزرگ‌تر تشویق کرده و فرصت های بیشتری برای او به وجود می آورد. در آخر و مهم تر از همه زمانی که استعدادهایش کشف و نمایان شد بنشینید و شکوفایی او را تماشا کنید.

2 دیدگاه در “چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم

  1. آرش موسوی گفت:

    آیا اسباب بازی روی هوش کودک تاثیر دارد ؟

    1. ادمین محتوا گفت:

      درود
      بله انتخاب درست اسباب بازی تاثیر زیادی بر روی هوش کودک دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *