آموزشی

تاریخچه اسباب بازی

تاریخچه اسباب بازی

تالیف تاریخچه اسباب بازی توسط شرکت تولیدی بازرگانی شرکت هدهد، در این مقاله سعی کردیم شما را با تاریخچه اسباب بازی شما را آشنا کنیم. امیدداریم این مقاله برای تمامی سنین مفید باشد. تاریخچه اسباب بازی را برای همه دوست داران این صنعت و از جمله کودکانی که علاقه دارند با این تاریخچه آشنا شوند را توضیح  میدهیم.

تاریخچه اسباب بازی را برای همه دوست داران این صنعت و از جمله کودکانی که علاقه دارند با این تاریخچه آشنا شوند را توضیح  می دهیم. یکی ‌از سرگرمی های جدا نشدنی هر کودکی  اسباب بازی ها می باشند برخی از ما  تعدادی از اسباب بازی ها را که با آنها خاطرات زیادی داریم یک یادگاری در زندگی ما می باشند و آن ها را برای  همیشه نگه میداریم.

در ادامه شما را بیشتر با  تاریخچه اسباب بازی آشنا میکنیم. در سال های اخیر تحقیقات زیادی در مورد دنیای کودکان و اسباب بازی های مورد نیاز آن ها انجام شده زیرا دانشمندان به خوبی دریافتند که اسباب بازی تنها یک ابزار سرگرمی نمی باشد.

اولین ایده تولید پازل تکه ای

در گذشته، فردی به نام جان اسپیلز بری در واقع اولین نفری بود که پازل تکه‌ ای را در سال میلادی ۱۷۶۷ ساخت. او همچنین قصد داشت جغرافیا را با برش دادن نقشه‌ ها به قسمت های کوچکتر به کودکان آموزش دهد. پس از مدتی، از این ایده طوری به شدت استقبال شد که مردم برای سرگرمی شروع به ساخت پازل کردند. به تدریج در قرن نوزدهم دختران طبقه متوسط ​​با عروسک‌های چوبی یا چینی بازی می‌کردند و همچنین خانه‌های عروسکی و طناب پرشی داشتند.

بلکه کودکان با این ابزار شروع به کند و کاو در دنیای پیرامون خود کرده و جهان را به شیوه ی خود کشف میکنند؛ در نتیجه اسباب بازی به عنوان وسیله ای برای پرورش هوش و تفکر کودکان و همچنین آموزش جنبه های مختلف زندگی مورد استفاده قرار میگیرد. می توان گفت اکثر اسباب بازی های اولیه از ابزار بسیار ساده ای درست شده اند که حتی می تواند یک تکه از چوب باشد.

شاید به نظر جالب بیاید اما همین وسیله کم اهمیت در دستان کودکان آن ها را وارد دنیای کودکانه ‌و فانتزی ای می کند. فرض کنید که در حال دویدن می باشند و حتی خودش را به عنوان قهرمان داستان خیالی کودکانه اش خیال پردازی می کنند. یا حتی ممکن است خودش را سوار بر اسب رویاهایش ببیند شاید برایتان جالب باشد که موزه ملی بازی آمریکا چوب درخت را به عنوان اولین اسباب‌ بازی به نمایش گذاشته است. در واقع می توان گفت اسباب ‌بازی ‌ها بر اساس فرهنگ هر کشوری شکل می‌گیرد.

تاریخچه اسباب بازی ها از ابتدا تا کنون

مثل خیلی از اطلاعات تاریخی، اولین تاریخچه اسباب بازی هم مشخص نیست اما به نظر می ‌رسد که توپ، بادبادک و یویو جزء قدیمی ‌تری تاریخچه اسباب ‌بازی ‌ها هستند. اسباب ‌بازی ‌ها می ‌توانند از وسایل بسیار ساده و یا حتی پیچیده درست شوند. حتی اسباب‌ بازی می‌تواند یک تکه چوب ساده باشد.

بله، یک تکه چوب! به نظر شاید عجیب بیاید اما همین وسیله خیلی ساده در دست کودک می ‌تواند او را در دنیای کودکانه ‌اش غرق کند و خودش را سوار بر اسب سفید تصور نماید که با سرعت حرکت می کند یا خودش را قهرمانی ببیند که با یک تکه چوب جادویی سحرآمیز و یک ورد مخصوص خود دنیا را نجات می‌دهد.

اسباب‌ بازی ‌ها می ‌توانند از وسایل بسیار ساده و یا حتی پیچیده درست شوند و حتی  می ‌تواند یک تکه چوب ساده باشد. بله، یک تکه چوب! به نظر شاید عجیب بیاید اما همین وسیله خیلی ساده در دست کودک می‌تواند او را در دنیای کودکانه‌اش غرق کند و خودش را سوار بر اسب سفید تصور نماید که با سرعت حرکت می کند یا خودش را قهرمانی ببیند که با یک تکه چوب جادویی سحرآمیز و یک ورد مخصوص خود دنیا را نجات می‌دهد.

اولین اسباب بازی ساخته شده به دست بشر

تاریخچه اسباب بازی درواقع به  اولین اسباب بازی که  به دست خود بچه ها ساخته می‌شده باز می گردد که اسباب بازی‌ های خیلی ساده‌ای بودند؛ مثل یک تیکه چوب و یا گِل و کلا هر چیزی که بچه‌ها خودشان را با آن سرگرم می‌کردند. موزه ملی آمریکا هم یک عدد چوب را که به عنوان اولین اسباب بازی که توسط بشر ساخته شده به نمایش گذاشته است.

ریشه کلمه “اسباب بازی” معلوم نیست که برای چه زمانی است؛ ولی به گفته بعضی‌ها اولین بار در قرن 14 میلادی از این کلمه استفاده شده؛ تاریخچه اسباب بازی اولین بار کشف شده را برای زمان بابِلی ‌ها می باشد؛ یعنی وقتی که باستان شناسان یک قسمتی از یک عروسک مرمری را پیدا کرده بودند. بعضی‌ها هم اعتقاد دارند که اولین تاریخچه اسباب بازی برای زمان مصر باستان و هزاران سال پیش است؛

گفته شده که کودکان مصری با اسباب بازی‌هایی که شبیه به عروسک امروزی بودند و از سنگ و سفال و چوب ساخته می‌شدند،  خودشان را سرگرم می‌کردند.همچنین در سومر باستان (2600 سال پیش) یک سری اجسامی پیدا شدند که شبیه به انسان و حیوان هستند که به عنوان سرگرمی از آن استفاده می‌کردند.

تاریخچه اسباب بازی در جهان

تاریخچه اسباب بازی در جهان

درکل تاریخچه قطعی از نخستین اسباب ‌بازی دنیا وجود ندارد ولی با توجه به اسباب ‌بازی ‌هایی که در طول تاریخ در کتاب‌ها به آن اشاره شده است همان چیز اشاره شده یا تکه چوب می باشد. در این مطلب سعی برآن شده که تاریخچه اسباب‌بازی وهمچنین پیدایش  اولین اسباب ‌بازی‌ را برایتان بیان کنیم.

ولی درمورد تاریخچه اسباب بازی ،چیزی که می توان گفت این است که از اولین اسباب ‌بازی‌ تولید شده  و طراحی ابتدایی آنها تا چیزی که امروزه به عنوان اسباب‌بازی می‌شناسیم فاصله فراوانی درپی تغییرات بسیاری رخ داده است. ولی چیزی که مشخص است این است که با وجود تغییرات  وپیشرفت صورت گرفته در تاریخچه اسباب بازی، تنها مطلبی که ثابت مانده ، نیاز کودک به بازی کردن است.

تاریخچه اسباب بازی در فرهنگ روم و یونان

در منابع یونانی یک نوشته وجود دارد که نشانه  اولین اشاره بشر به اسباب بازی است که برمی‌گردد به 400 سال قبل از میلاد حضرت مسیح. حتی گفته شده که کودکان یونان و روم، عروسک‌های خودشان که معمولا چوب ، گل و یا تکه های پارچه بودند، وقتی به سن تکلیف می‌رسیدند تقدیم به الهه های خودشان می‌کردند. حال  بعضی‌ از عروسک‌ها را در محل‌های خاصی قرار می‌دادند و بعضی ها را هم  برای الهه خودشان قربانی می‌کردند. همچنین شایان ذکر است اولین لگو هم در یونان و در قرن 3 قبل از میلاد کشف شد.

 تاریخچه اسباب بازی چینی

یکی از کشورهایی که ایران می تواند برای وارد کردن اسباب بازی اقدام کند کشور چین است زیرا تمام این ویژگی ها را شامل می شود وبزرگترین وارد کننده وصادر کننده اسباب بازی درجهان می باشد . اما واردات اسباب بازی چینی نیز خالی از مشکل نمی باشد. برخی از این مشکلات عبارتند از:نوسانات ارزی،قوانین گمرک ورقابت بازار داخلی وگاهی کاهش تقاضای مصرف کننده اشاره کرد.

تاریخچه اسباب بازی در کشور ایران

دقیقا به همان اندازه که تاریخچه اسباب بازی در جهان گنگ است، در ایران هم به همین شکل است.بازی یکی از نیازهای اصلی کودکان است که با کمک آن بدون آنکه خود بدانند، مهارت‌های متفاوتی را یاد می‌گیرند. اسباب‌بازی، وسیله‌ ای است که کودکان با آن بازی کرده سرگرم می ‌شوند. نیاز کودکان قدیم با امروز یکی است، تنها چیزی که الان فرق کرده است شکل ظاهری اسباب ‌بازی‌ ها است نه نیاز کودکان به بازی.

تاریخچه اسباب بازی در ایران را به دوران قبل از اسلام مربوط می ‌شود، برخی از باستان شناسان توانستند مجسمه‌ هایی در شوش، گیلان و کاشان پیدا کنند. این مجسمه‌ ها شبیه به پرندگان و انسان‌ ها بودند که از سفال و چوب ساخته شده بودند که گفته شده شبیه به اسباب بازی هستند.

اگر نگاهی به کتاب‌های نویسندگان بعد از اسلام مانند “داراب نامه” بیندازید، با اسم هایی مثل دهل، بوق و یا اسب چوبی مواجه می‌شوید. ایران توانست با الگو برداری از اسباب بازی های خارجی ،که در آن هاعروسک ها و توپ های کوچک با جنس پلاستیک ساخته می شدند و به همین روال این صنعت در کشورمان پیشرفت کرده و سعی بر جای دادن فرهنگ ایرانی در اسباب بازی ایرانی و استفاده از مواد خوب و درجه 1 جایگاه ویژه ای را در میان تولید کنندگان اسباب بازی خاورمیانه داشته باشد.

تاریخچه اسباب‌ بازی‌ ریز

تاریخچه اسباب‌ بازی‌ ریز

اسباب ‌بازی‌ ریز ، به عنوان یک دسته خاص از اسباب‌بازی‌ها، تاریخی طولانی دارند. اززمان‌های قدیم، انسان‌ها با استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و استخوان، اسباب‌ بازی ‌های کوچک می‌ساختند.

این اسباب‌ بازی ‌ها اغلب به شکل حیوانات، انسان‌ها یا اشیاء مختلف بودند و به کودکان کمک می‌کردند تا با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند.در دوران مدرن، با پیشرفت فناوری و تولید، اسباب ‌بازی‌ های ریز به شکلی دقیق ‌تر و پیچیده‌ تر تولید شدند. از جمله معروف‌ترین اسباب ‌بازی ‌های ریز می‌توان به مینیاتورها و لگوها اشاره کرد.

جنس در اسباب بازی

کودکان به اسباب بازی ها از نظر جنسیتی اهمیت بیشتری می دهند. مطالعات نشان می دهد که پسران به طور مداوم با اسباب بازی های مثل تفنگ ،شمشیر یا ماشین را بازی می کنند و دختران انعطاف پذیرتر هستند و بیشتر از عروسک یا اسباب بازی های که طرح آنها خانگی هست  را مورد استفاده قرار می دهند.در بعضی موارد، اینکه کدام اسباب بازی ترجیح داده شود مربوط به عقاید والدین در مورد مناسب بودن برخی از اسباب بازی ها برای دختران و پسران است. پسرها اصولا اسباب بازی های برقی، سرسره و تاب، سه چرخه، اسلحه اسباب بازی و بادبادک ها را به ترتیب ترجیح می دهند.

از طرف دیگر، دختران ابتدا سرسره ها و تاب های زمین بازی و سپس بادبادک ها و فعالیت هایی مانند تا کردن کاغذ، آواز خواندن و خانه بازی را انتخاب می کنند. در طول دو سال اول زندگی، کودکان اطلاعات مربوط به اسباب بازی های مناسب جنسیت را کسب می کنند.

اکثر محققان و دانشمندان در جوامع اروپایی به طور کلی موافقند که پسران اسلحه های اسباب بازی و سایر اسباب بازی های مرتبط با پرخاشگری را ترجیح می دهند، در حالی که دختران ترجیح می دهند با عروسک ها و وسایل خانه بازی کنند.

جفری گلدشتاین،محقق و روانشناس آمریکایی اظهار نظر داشته است: “به نظر می رسد این ترجیحات ریشه های زیست شناختی و همچنین اجتماعی دارد. به نظر می رسد، الگوسازی توسط همسالان و والدین بسیار قدرتمند است و می تواند تاثیرات گسترده ای را بر آن ها بگذارد.

تغییر قیمت اسباب بازی

تاریخچه اسباب بازی، اسباب بازی هم به مانند بقیه وسایل تاریخی، دستخوش تکامل و پیشرفت شده که این نتیجه رشد ذهنی کودکان است؛ از این زمان به بعد بود که اسباب بازی تبدیل به یک صنعت شد و سرمایه گذاران و تولید کنندگان با پیدا شدن این نیاز شروع به تولید انبوه اسباب بازی کردند. البته تنوع  اسباب بازی‌ها  زیاد است و ما سعی می‌کنیم تا بهترین ‌ها را برای شما معرفی کنیم.

تاریخچه اسباب بازی های محبوب در دنیا

تاریخچه اسباب بازی های محبوب در دنیا

در قرن نوزدهم، با پیشرفت صنعت و فناوری، اسباب بازی ‌های مصنوعی و متنوع‌ تری مانند عروسک‌ ها و لگوها معرفی شدند.در دهه ‌های اخیر، محبوبیت اسباب بازی‌ های الکترونیکی و دیجیتال، مانند کنسول‌ های بازی و روبات ‌ها، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

این تغییرات نه تنها نشان ‌دهنده‌ی پیشرفت‌ های تکنولوژیکی هستند بلکه بازتاب‌ دهنده‌ی تغییرات فرهنگی و اجتماعی در جوامع مختلف نیز به شمار می‌روند. امروزه، تولید کنندگان اسباب بازی به دنبال طراحی محصولاتی هستند که نه تنها سرگرم ‌کننده باشند بلکه به آموزش و توسعه مهارت‌ های اجتماعی و شناختی کودکان نیز کمک کنند.

تاریخچه اکشن فیگور

اصطلاح «اکشن فیگور» برای اولین بار توسط Hasbro در سال ۱۹۶۴ اختراع شد تا از طریق چهره  کودکان، به خصوص پسربچه هایی  که با عروسک بازی نمی‌کردند، انتخابی مناسب بود. عروسک واژه ای آشنا برای کودکان محسوب شده که به عنوان اسباب بازی دختران بشمار می ‌رود، به همین علت  تغییر نام وعنوان  کمک شایانی برای ورود به بازار جدید می کند. هاسبرو در تلاش برای عمومی کردن اصطلاح اکشن فیگور، و ورود به سایر بازارها اقدام به ارائه گواهی استفاده از این نام برای سایر کمپانی‌ها در سایر کشورها کرد.

این محصولات هاسبرو در آمریکا، دارای لوازم و لباس‌های جانبی متفاوتی بودند که هویت کلی اکشن فیگور را در سطح جهانی نشان می دادند، حتی هاسبرو اقدام به ارائه دسترسی استاندارد برای استفاده از لباس‌های محلی در بعضی نواحی کرد. همه اکشن فیگورها از شخصیت‌های کارتونی و یا فیلم ساخته می‌شوند؛ مثلا از کاراکتر باب اسفنجی و پاتریک و … اولین اکشن فیگور در سال 1964 و توسط شرکت Hasbro ساخته شد.

تاریخچه ماشین اسباب بازی

ماشین یا اتومبیل  مینیاتوری اولین بار در اروپا  ودرست در زمانی ظاهر شدند که خودروهای واقعی ظاهر شدند. سپس، در روزهای آتی، در ایالات متحده این اسباب بازی ها و ماکت ها که اغلب از سرب و برنج ساخته می شدند پدید آمدند.

مدلهای بعدی که در اوایل قرن بیستم ساخته شده بودند، گچ و یا آهنی بودند. ماشینهای فولادی حلقوی و فشرده، کامیونها و وسایل نقلیه نظامی، مانند خودروهای ساخت بینگ آلمان، در دهه 1920 تا دهه 1940 معرفی شدند، اما مدلهای دوره ای به ندرت از وسایل نقلیه واقعی کپی می کردند، احتمالاً به دلیل ظرافت روشهای اولیه ریخته گری و شکل دهی فلزات.

تاریخچه اسباب بازی شانسی

اسباب بازی شانسی به اسباب بازی های متوسط، کوچک و در بعضی مواقع با در نظر گرفتن اندازه جعبه بزرگ گفته می ‌شود که در داخل جعبه‌ های شانسی قرار دارند. به این شکل که وقتی شما این جعبه‌ های شانسی را می‌ خرید، نمی ‌دانید که چه اسباب بازی قرار است به دست شما برسد هیجان باز کردن این نوع اسباب بازی ها باعث می شود که علاقمندان به اسباب شانسی روز به روز بیشتر شوند.

تاریخچه اسباب بازی شانسی برای اولین بار در مناطق باستانی کشف شده‌اند که در کتب ادبی نوشته شده بودند. مثلا اسباب‌ بازی ‌هایی که از تمدن دوره هندوس (1500 سال پیش از میلاد) کشف شده‌اند شامل کارت‌های بازی و یا سوت‌های به شکل پرندگان بودند.

اما تاریخچه اسباب‌بازی‌ شانسی ها به شکلی که امروزه می‌شناسیم، در قرن نوزدهم و بیستم شکل گرفت به طوری با شکل گیری انقلاب صنعتی تولید کنندگان اسباب ‌بازی و مخترعان شروع به استفاده از اختراعات کاربردی و طرح‌های ثبتی، علامت‌های تجاری و حق نشر برای حفاظت از آفرینش‌های خود کردند.

اما یکی از پیشگامان در این حوزه را می توان فررو دانست. فعالیت های فررو یک انقلاب در دنیای اسباب بازی بود که باعث شد تا شرکتهای زیادی برای ساخت اسباب بازی شانسی اقدام کنند که همینطور هم شد. البته شرکتهایی که اسباب بازی شانسی می‌سازند با شرکتهای جعبه‌های شانسی قرارداد می‌بندند و محصولات خودشان را به صورت عمده به این شرکت ‌ها می ‌فروشند.

درواقع هیچ مغازه‌ای وجود ندارد که شما بخواهید به ویترین آن سر بزنید و اسباب بازی شانسی مورد نظرتان را نبینید! همه آنها در داخل همین جعبه های شانسی واقع شدند و تنها راه رسیدن به آن، خریدن جعبه شانسی است.

تاریخچه لگو

کیرک کریستیانسن ،نجار دانمارکی که برای اولین بار در کارگاه نجاری خود شروع به ساخت اسباب بازی های چوبی کرد که در سال۱۹۳۴، شرکت او «لگو» نام گرفت. لغت لگو برگرفته از عبارت دانمارکی  به معنای «خوب بازی کردن» می باشد .بعد از سال ها  شرکت لگو شروع به طراحی وساخت اسباب بازی پلاستیکی کرد.

جمع بندی

به طور کلی اسباب بازی یکی ابزارهای جدانشدنی از زندگی فرزندان ما می باشد که علاوه بر سرگرمی، به عنوان یک عامل مؤثر برای افزایش مهارت های فردی و اجتماعی کودک می باشد که پیشینه ای از ما قبل از اسلام تا به حال دارد.

صنعت تولید اسباب بازی، روز به روز در سراسر دنیا درحال پیشرفت می باشد که کشور ایران نیز رشد چشم گیری را در این صنعت تجربه کرده است. علاوه براین پیشرفت در زمینه اسباب بازی باعث شده تا تنوع در طراحی و تولید اسباب بازی افزایش یابد و از اسباب بازی های اولیه که از جنس چوب، گل و سنگ بود تبدیل به انواع اسباب بازی ها هیجان انگیزی مانند لگو، عقب کش، انواع ماشین ها و غیره شود.

12 دیدگاه در “تاریخچه اسباب بازی

  1. ساناز جون گفت:

    بدک نبود.اگر مطلب بیشتری هم دارید انتشار بدید

    1. اسباب بازی شانسی گفت:

      بله حتما ساناز جون، در مورده اسباب بازی مطالب بیشتری انتشار میدیم

  2. علی خدابنده گفت:

    مفید بود

    1. اسباب بازی شانسی گفت:

      ممنون از توجه شما

  3. مریم عباسی گفت:

    خیلی وقت بود دنبال همچین مقاله ای بودم که ببینم این اسباب بازی ها از کجا و چطوری شکل گرفتن،عالی بود،لطفا بیشتر در مورده تاریخچه اسباب بازی و مسائل مربوط بهش رو بنویسید

    1. اسباب بازی شانسی گفت:

      بله حتما

    2. اسباب بازی شانسی گفت:

      خیلی خوشهالیم که این مطلب برای شما مفید بوده

  4. Mohamad گفت:

    در مورد تاریخچه اسباب بازی های خارجی مشهور هم مطلب بذارین لطفا

    1. اسباب بازی شانسی گفت:

      چشم.ممنون از توجه شما

      1. ترانه بابایی گفت:

        خیلی عالی بود،لطفا در مورده این صنعت بیشتر مقاله بنویسد تا با این صنعت بیشتر آشنا بشیم

        1. اسباب بازی شانسی گفت:

          در مورد اسباب بازی باز مقاله برای انتشار داریم،در مرحله ویراش هستش،به محض اینکه ویرایش تموم بشه روی سایت انتشار میدیم

        2. اسباب بازی شانسی گفت:

          سپاس از توجه خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *