وبلاگ

تاریخچه اسباب بازی

Toy history1

تالیف تاریخچه اسباب بازی توسط شرکت تولیدی بازرگانی شرکت هدهد، در این مقاله سعی کردیم شما را با تاریخچه اسباب بازی شما را آشنا کنیم. امیدداریم این مقاله برای تمامی سنین مفید باشد. تاریخچه اسباب بازی را برای همه دوست داران این صنعت و از جمله کودکانی که علاقه دارند با این تاریخچه آشنا شوند را توضیح  میدهیم.

یکی ‌از سرگرمی های جدا نشدنی هر کودکی  اسباب بازی ها میباشند برخی از ما  یک یا تعدادی از اسباب بازی ها را که با آنها  خاطرات زیادی داریم یک یادگاری در زندگی ما میباشند و انها را برای  همیشه نگه میداریم. در ادامه شما را بیشتر با  تاریخچه اسباب بازی آشنا میکنیم. 
در سال های اخیر تحقیقات زیادی در مورد دنیای کودکان و اسباب بازی های مورد نیاز آنها انجام شده زیرا دانشمندان به خوبی دریافتند که اسباب بازی تنها یک ابزار سرگرمی نمیباشد.

در تاریخچه اسباب بازی ها آمده است که اجازه تولید بیشتر آن را داد و به تدریج موجب شد این کالاهای محبوب ارزان شود. فردی به نام جان اسپیلزبری در واقع اولین نفری بود که پازل تکه‌ای را در سال میلادی ۱۷۶۷ ساخت. او همچنین قصد داشت جغرافیا را با برش دادن نقشه‌ها به قسمت های کوچکتر به کودکان آموزش دهد.

پس از مدتی، از این ایده طوری به شدت استقبال شد که مردم برای سرگرمی شروع به ساخت پازل کردند. به تدریج در قرن نوزدهم دختران طبقه متوسط ​​با عروسک‌های چوبی یا چینی بازی می‌کردند و همچنین خانه‌های عروسکی و طناب پرشی داشتند.

بلکه کودکان با این ابزار شروع به کند و کاو در دنیای پیرامون خود کرده و جهان را به شیوه ی خود کشف میکنند؛ در نتیجه اسباب بازی به عنوان وسیله ای برای پرورش هوش و تفکر کودکان و همچنین آموزش جنبه های مختلف زندگی مورد استفاده قرار میگیرد.

تاریخچه اسباب بازی ها از ابتدا تا کنون

مثل خیلی از اطلاعات تاریخی، اولین تاریخچه اسباب بازی هم مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که توپ، بادبادک و یویو جزء قدیمی‌تری تاریخچه اسباب‌بازی‌ها هستند.

اسباب‌بازی‌ها می‌توانند از وسایل بسیار ساده و یا حتی پیچیده درست شوند. حتی اسباب‌بازی می‌تواند یک تکه چوب ساده باشد.

بله، یک تکه چوب! به نظر شاید عجیب بیاید اما همین وسیله خیلی ساده در دست کودک می‌تواند او را در دنیای کودکانه‌اش غرق کند و خودش را سوار بر اسب سفید تصور نماید که با سرعت حرکت می کند یا خودش را قهرمانی ببیند که با یک تکه چوب جادویی سحرآمیز و یک ورد مخصوص خود دنیا را نجات می‌دهد.

تاریخچه اسباب بازی برای چه زمانی است؟

تاریخچه اسباب بازی درواقع اولین اسباب بازی به دست خود بچه ها ساخته می‌شدند که اسباب بازی‌های خیلی ساده‌ای بودند؛ مثل یک تیکه چوب و یا گِل و کلا هر چیزی که بچه‌ها خودشان را با آن سرگرم می‌کردند.

موزه ملی آمریکا هم یک عدد چوب را که به عنوان اولین اسباب بازی که توسط بشر ساخته شده به نمایش گذاشته است.

ریشه کلمه “اسباب بازی” معلوم نیست که برای چه زمانی است؛ ولی به گفته بعضی‌ها اولین بار در قرن 14 میلادی از این کلمه استفاده شده؛  تاریخچه اسباب بازی اولین بار کشف شده را برای زمان بابِلی‌ها میباشد؛ یعنی وقتی که باستان شناسان یک قسمتی از یک عروسک مرمری را پیدا کرده بودند.

پیشنهاد مطالعه  چطور کنجکاوی کودکان را بسنجیم ؟

بعضی‌ها هم اعتقاد دارند که اولین تاریخچه اسباب بازی برای زمان مصر باستان و هزاران سال پیش است؛ گفته شده که کودکان مصری با اسباب بازی‌هایی که شبیه به عروسک امروزی بود و از سنگ و سفال و چوب ساخته می‌شدند،  خودشان را سرگرم می‌کردند.

همچنین در سومر باستان (2600 سال پیش) یک سری اجسامی پیدا شدند که شبیه به انسان و حیوان هستند که به عنوان سرگرمی از آن استفاده می‌کردند.

تاریخچه اسباب بازی برای چه زمانی است؟

تاریخچه اسباب بازی در فرهنگ روم و یونان

در منابع یونانی یک نوشته وجود دارد که گفته شده اولین اشاره بشر به اسباب بازی است که برمی‌گردد به 400 سال قبل از میلاد حضرت مسیح.

حتی گفته شده که کودکان یونان و روم، عروسک‌های خودشان که معمولا چوب یا گل و یا تکه های پارچه بودند، وقتی به سن تکلیف می‌رسیدند تقدیم به الهه های خودشان می‌کردند.

حالا بعضی‌ها عروسک‌ها را در محل‌های خاصی قرار می‌دادند و بعضی ها هم عروسک‌ها را برای الهه خودشان قربانی می‌کردند!

شایان ذکر است اولین پازل هم در یونان و در قرن 3 قبل از میلاد کشف شد.

تاریخچه اسباب بازی در کشور ایران

دقیقا به همان اندازه که تاریخچه اسباب بازی در جهان گنگ است، در ایران هم به همین شکل است.

بازی یکی از نیازهای اصلی کودکان است که با کمک آن بدون آنکه خود بدانند، مهارت‌های متفاوتی را یاد می‌گیرند.

اسباب‌بازی، وسیله‌ هایست که کودکان با آن بازی می‌کنند و سرگرم می‌شوند. نیاز کودکان قدیم با امروز یکی است، تنها چیزی که الان فرق کرده است شکل ظاهری اسباب‌بازی‌ها است نه نیاز کودکان به بازی.

تاریخچه اسباب بازی در ایران را به دوران قبل از اسلام مربوط می‌شود، برخی از باستان شناسان توانستند مجسمه‌هایی در شوش، گیلان و کاشان پیدا کنند. این مجسمه‌ها شبیه به پرندگان و انسان‌ها بودند که از سفال و چوب ساخته شده بودند که گفته شده شبیه به اسباب بازی هستند.

اگر نگاهی به کتاب‌های نویسندگان بعد از اسلام مانند “داراب نامه” بیندازید، با اسم هایی مثل دهل، بوق و یا اسب چوبی مواجه می‌شوید.

اگر در کتاب های تاریخی و واژه نامه‌ها قدیمی هم سر بزنید، متوجه می‌شوید که اسم بعضی از اسباب بازی‌ها به مانند فرفره، الک دولک، جغجغه، اسب چوبی، چالیک و عروسک در این کتابها آمده است.

تاریخچه اسباب بازی در کشور ایران

جنس در اسباب بازی

کودکان به اسباب بازی ها از نظر جنسیتی اهمیت بیشتری میدهند. مطالعات نشان می دهد که پسران به طور مداوم با اسباب بازی های مثل تفنگ شمشیر یا ماشین را انتخاب می کنند و دختران انعطاف پذیرتر هستند و بیشتر از عروسک یا اسباب بازی های که طرح آنها خانگی میباشد را بیشتر مورد استفاده قرار میدهند.

در بعضی موارد، اینکه کدام اسباب بازی ترجیح داده شود مربوط به عقاید والدین در مورد مناسب بودن برخی از اسباب بازی ها برای دختران و پسران است. پسرها اصولا اسباب بازی های برقی، سرسره و تاب، سه چرخه، اسلحه اسباب بازی و بادبادک ها را به ترتیب ترجیح می دهند.

از طرف دیگر، دختران ابتدا سرسره ها و تاب های زمین بازی و سپس بادبادک ها و فعالیت هایی مانند تا کردن کاغذ، آواز خواندن و خانه بازی را انتخاب می کنند. در طول دو سال اول زندگی، کودکان اطلاعات مربوط به اسباب بازی های مناسب جنسیت را جذب می کنند.

پیشنهاد مطالعه  رنگ اسباب بازی

اکثر محققان و دانشمندان در جوامع اروپایی به طور کلی موافقند که پسران اسلحه های اسباب بازی و سایر اسباب بازی های مرتبط با پرخاشگری را ترجیح می دهند، در حالی که دختران ترجیح می دهند با عروسک ها و وسایل خانه بازی کنند.

جفری گلدشتاین،محقق و روانشناس آمریکایی اظهار نظر داشته است: “به نظر می رسد این ترجیحات ریشه های زیست شناختی و همچنین اجتماعی دارد. به نظر می رسد، الگوسازی توسط همسالان و والدین بسیار قدرتمند است.

اسباب بازی‌ها چقدر تغییر کردند؟

تاریخچه اسباب بازی، اسباب بازی هم به مانند بقیه وسایل تاریخی، دستخوش تکامل و پیشرفت شده که این نتیجه رشد ذهنی کودکان است؛ از این زمان به بعد بود که اسباب بازی تبدیل به یک صنعت شد و سرمایه گذاران و تولید کنندگان با پیدا شدن این نیاز شروع به تولید انبوه اسباب بازی کردند .

البته تنوع  اسباب بازی‌ها  زیاد است و ما سعی می‌کنیم تا بهترین‌ها را برای شما معرفی کنیم.

اکشن فیگور

همه اکشن فیگورها از شخصیت‌های کارتونی و یا فیلم ساخته می‌شوند؛ مثلا از کاراکتر باب اسفنجی و پاتریک و … اولین اکشن فیگور در سال 1964 و توسط شرکت Hasbro ساخته شد.

ماشین و رادیو کنترلی

ماشین‌های رادیو کنترلی را که به آن RC هم می‌گویند؛ ماشین‌های مینیاتوری هستند که از راه دور و به وسیله یک ریموت، کنترل می‌شوند. این فرستنده‌ها معمولا یا به کمک مادون قرمز کار می‌کنند و یا یک سیم که از ماشین به ریموت متصل است.

اسباب بازی‌ها چقدر تغییر کردند؟

اسباب بازی شانسی

اسباب بازی شانسی به اسباب بازیهای متوسط،کوچک و در بعضی مواقع با در نظر گرفتن اندازه جعبه بزرگ گفته می‌شود که در داخل جعبه‌های شانسی قرار دارند.

به این شکل که وقتی شما این جعبه‌های شانسی را می‌خرید، نمی‌دانید که چه اسباب بازی قرار است به دست شما برسد هیجان باز کردن این نوع اسباب بازی ها باعث می شود که علاقمندان به اسباب شانسی روز به روز بیشتر شوند.

به نظر می‌رسد که اولین اسباب بازی شانسی مربوط به تخم مرغ شانسی می‌ باشد که توسط یک خانم به نام “میشل فِرِرو” و همکارانش که در سال 1968 که در شرکت Kinder کار می‌کردند ابداع و در دنیا عرضه شد.

درواقع فررو این  تخم مرغ شکلاتی را مخصوص عید پاک تولید کرده بود؛ ولی تیم Kinder این ایده را رد کرد و پس از اینکه این ایده رد شد، ایده تخم مرغ شانسی مطرح شد.

البته تا این ایده پیاده سازی شود 6 سال طول کشید ولی ارزشش را داشت؛ چون در همان سال اول 30 میلیارد اسباب بازی تخم مرغ شانسی در جهان فروخته شد. حالا او برای اینکه اسباب بازی‌های شانسی که داخل این تخم مرغ شانسی قرار میداد را فراهم کند، با شرکتهای بزرگی مثل والت دیزنی همکاری کرد.

این کار فررو یک انقلاب در دنیای اسباب بازی بود که باعث شد تا شرکتهای زیادی برای ساخت اسباب بازی شانسی اقدام کنند که همینطور هم شد. البته شرکتهایی که اسباب بازی شانسی می‌سازند با شرکتهای جعبه‌های شانسی قرارداد می‌بندند و محصولات خودشان را به صورت عمده به این شرکت‌ها می‌فروشند.

درواقع هیچ مغازه‌ای وجود ندارد که شما بخواهید به ویترین آن سر بزنید و اسباب بازی شانسی مورد نظرتان را نبینید! همه آنها در داخل همین جعبه های شانسی واقع شدند و تنها راه رسیدن به آن، خریدن جعبه شانسی است.

تاریخچه اسباب بازی شانسی در شرکت هدهد

اسباب بازی ها شانسی در شرکت هدهد از سال 1383 روانه بازار شده اند. در طی این سال ها رویکرد این مجموعه به گونه ای بوده که بتواند محصولات متنوع و جذاب را مطابق با هر سلیقه ای روانه بازار کند و همچنین نکات مهم کیفیت و قیمت را همیشه در نظر داشته باشد.

12 دیدگاه در “تاریخچه اسباب بازی

  1. ساناز جون گفت:

    بدک نبود.اگر مطلب بیشتری هم دارید انتشار بدید

    1. اسباب بازی شانسی گفت:

      بله حتما ساناز جون، در مورده اسباب بازی مطالب بیشتری انتشار میدیم

  2. علی خدابنده گفت:

    مفید بود

    1. اسباب بازی شانسی گفت:

      ممنون از توجه شما

  3. مریم عباسی گفت:

    خیلی وقت بود دنبال همچین مقاله ای بودم که ببینم این اسباب بازی ها از کجا و چطوری شکل گرفتن،عالی بود،لطفا بیشتر در مورده تاریخچه اسباب بازی و مسائل مربوط بهش رو بنویسید

    1. اسباب بازی شانسی گفت:

      بله حتما

    2. اسباب بازی شانسی گفت:

      خیلی خوشهالیم که این مطلب برای شما مفید بوده

  4. Mohamad گفت:

    در مورد تاریخچه اسباب بازی های خارجی مشهور هم مطلب بذارین لطفا

    1. اسباب بازی شانسی گفت:

      چشم.ممنون از توجه شما

      1. ترانه بابایی گفت:

        خیلی عالی بود،لطفا در مورده این صنعت بیشتر مقاله بنویسد تا با این صنعت بیشتر آشنا بشیم

        1. اسباب بازی شانسی گفت:

          در مورد اسباب بازی باز مقاله برای انتشار داریم،در مرحله ویراش هستش،به محض اینکه ویرایش تموم بشه روی سایت انتشار میدیم

        2. اسباب بازی شانسی گفت:

          سپاس از توجه خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *