راهنمای خرید

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی

The benefits of intellectual toys for children

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی تنها به اسباب بازی‌های فکری کودکان محدود نیستند. اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی برای همه ی سنین طراحی وتولید می‌شوند. بازی‌ها در نمونه‌های تک نفره، دو نفره و گروهی تولید می‌شوند.

بازی هایی که برای بیشتر از ۴ نفر طراحی می شوند به بازی‌های گروهی معروف هستند.بازهای گروهی البته بخش کوچکی از بازی های فکری است.

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی همان طور که از اسمشان پیداست بازی‌های فکری بیشترجنبه سرگرمی را دارند، اما سرگرمی که همراه با چالش است و فکر و ذهن طرف‌های بازی را با خود درگیر می‌کند.

بازی‌های فکری بسته به میزان سختی  و روش‌های بازی و استراتژی‌هایی که می‌توان در آن‌ها پیاده کرد به سخت و آسان تقسیم‌بندی می‌شوند.

تحقیقات نشان داده که انتخاب اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی می تواند در اینده کودکان نقش به سزایی داشته باشد. دیدن، تجربه کردن، بازی کردن همگی در شکل‌گیری شخصیت و آینده کودکان تاثیر گذار هستند. بچه‌ها برای روبه رو شدن  با چالش‌های متفاوت زندگی نیاز دارند تا مهارت‌های متفاوتی را کسب کنند و موارد متنوعی را آموزش ببینند.

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی

فواید اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی برای کودکان

تکامل مغز و توانایی های رشد ذهنی

کودکان با تکرار و دیدن آنچه یاد گرفته‌اند می‌توانند مهارت‌های متفاوتی را کسب کنند.

بچه‌ها همراه بازی با اسباب بازی‌هایشان، هماهنگی دست، چشم  و مهارت‌های حرکتی‌شان تقویت شده وهمچنین مهارت شناسایی ، مهارت حفظ کردن، مهارت‌های توانایی به خاطر آوردن که باعث رشد مغز و تقویت حافظه می‌شوند را به‌دست می‌آورند.

 پرورش خلاقیت و خیال‌پردازی

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی به کودک این فرصت را می‌دهند تا هر آنچه در ذهنش تصور کرده اند را پیاده‌سازی کنند.

لوازم هنری مثل مداد رنگی، رنگ انگشتی، خمیر شنی و خمیر بازی از جمله لوازم آموزشی هستند که به وسیله آنها کودک می‌تواند احساسات غم و شادی و افکارش را بروز دهد و نیز باعث تقویت خلاقیتش می شود.

کودک با اسباب بازی‌های نقش‌آفرینی می کنند مثل وسایل دکتر بازی، ماشین اسباب بازی پلیس و ست آشپزخانه با استفاده از تقلید رفتار بزرگترها و قوه تخیل‌اش سرگرم بازی خیالی خود می‌شود. بازی‌های خیالی و وانمودی در افزایش قوه خیال‌پردازی و توانایی قصه‌گویی کودکان اثر مثبت دارند.

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی

نقش اسباب بازی شانسی فکری و آموزشی در رشد کودکان و نوجوانان چیست؟  

یکی ازاصلی ترین ویژگی‌های اسباب بازی شانسی فکری و آموزشی به چالش کشیدن ذهن کودک است. پازل و لگو از جمله بازی‌هایی هستند که کودک با کنار هم قرار دادن قطعات پازل به دنبال حل معمای آن است و توانایی حل مسئله را نیز تمرین می‌کند.

هرچقدر پازل‌ها سخت تر و پیچیده‌تر باشند، کودک به دقت و تمرکز بیشتری نیاز دارد و درگیری و به چالش کشیدن ذهن کودک بیشتر می‌شود. هر چه قدر فعالیت ذهنی کودک بیشتر شود در تقویت رشد مغز و توانایی حل مسئله او نقش بسیار مهمی دارد.

بلوک‌های لگو، بازی‌های ساختنی از جمله وسایل بازی هستند که کودک با بازی کردن با آنها با روابط علت و معلولی آشنا می‌شود و در ذهنش این نتیجه‌گیری را می‌کند که «اگر من این کار را انجام دهم این اتفاق پیش می‌آید.»

رشد مهارت های احساسی و اجتماعی

اسباب بازی شانسی فکری و ذهنی می‌توان  این بازی را تنها و یا گروهی انجام داد. هنگامی ‌ که کودک با مشارکت و در تعامل با کودکان دیگر و یا بزرگترها سرگرم بازی می‌شود.

فعالیت‌های متفاوتی مثل منتظر بودن، صبور بودن، به نوبت بازی کردن، درخواست کردن، رهبری و هدایت کردن، مشارکت و انجام فعالیت گروهی با دیگران بازی کردن را انجام می‌دهد.

همچنین کودک حین بازی با دیگران حس ناراحتی ، عصبانیت و خوشحالی را تجربه می‌کند و رفتارهایی مثلی  خنده و گریه را از خود نشان می‌دهد.

همه این رفتارها در تقویت توانایی مهارت‌های احساسی و اجتماعی کودک اثر گذارند. کودکان حین بازی در تعامل با دیگران است که یاد می‌گیرند در موقعیت‌های متفاوت چگونه رفتاری باید انجام دهند و چه احساساتی را باید بروز دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *