وبلاگ

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک این روزها خیلی از روانشناسان اعتقاد دارند که با استفاده از بازی می توانند خشم کودکان را کنترل کنند.

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، خشم در کودکان مثل یک هیجان طبیعی در انسان است. خشم هم همیشه وحشتناک نیست و در بعضی از مراحل زندگی ضروری است.

این خصلت در برخی از مکان و زمان به افراد کمک می کند که هیجانات خود را کاملا متعادل نگه دارند و با تخلیه خشم در شرایط مناسب سلامت روانی خود را حفظ کنند.

آنچه که خیلی اهمیت دارد نحوه ابراز خشم است و والدین باید از زمان این مسئله را به کودکان خود آموزش دهند. همچنین روش‌های درست تخلیه خشم و عصبانیت را یاد بگیرند.

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک

چرا کودکان پرخاشگر میشوند؟

پرخاشگری میتواند بخشی از فرآیند رشد طبیعی کودکان باشد. خیلی از بچه ها ممکن است در هنگام  بازی با همکلاسی های خود، خشمگین و ناراحت شوند.

هر رفتاری که باعث شود به دیگران آسیب برساند مثل ضربه زدن و یا هل دادن، فریاد زدن، صحبت با صدای بلند و خیلی موارد دیگر می تواند از عوامل پرخاشگری کودکان باشد.

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، چه دخترها و پسرها می توانند از نظر جسمی یا اجتماعی پرخاشگر باشند. خیلی از کودکان وقتی که به هدف و خواسته خود نرسند، رفتار پرخاشگرانه ای را از خود نشان می دهند.

موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث رفتار پرخاشگرانه در کودکان شود.

کودکان از والدین خود و اطرافیان نیز الگو می گیرند، رفتار خشونت آمیز والدین و پرخاشگر آن ها می تواند بر روی کودکان تاثیر بدی بگذارد.

نگاه کردن  فیلم های خشن و انجام بازی های کامپیوتری خشونت آمیز می تواند بر روی سلامت روانی کودکان تاثیر منفی بگذارد.

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، اگرکودک شما در محیط اطراف خود احساس ناامنی کند ممکن مضطرب شود، کودکان این اضطراب را با خشم و عصبانیت نشان می دهند.

موارد گفته شده، باعث ایجاد رفتار پرخاشگرانه در کودکان می شود. اگر کودک شما این علائم را دارد، حتما با یک فرد متخصص مشورت کنید.

چه رفتارهایی در کودک پرخاشگر دیده می‌شود؟

فحش دادن، مشت کوبیدن و حمله کردن آخرین چیزهایی است که ما از یک کودک انتظار داریم. امروزه متاسفانه موارد مشابه را در خیلی از کودکانی که دچار برافروختگی می‌شوند می‌بینیم.

نشانه های که کودکان پرخاشگر به طور کلی دارند:

نا اُمید شدن به خاطر مسائل کوچک

تمایل به خشونت جسمی یا کلامی

تحریک‌ پذیری شدید

تصمیم گیری تکانشی

واکنش‌های سریع

ضعف در مدرسه یا سایر فعالیت‌های منظم

سرپیچی از مقررات و قوانین

مقصر دانستن دیگران

ناتوانی در مهارت‌های اجتماعی

بحث مداوم با خانواده

آسیب زدن به حیوانات

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک خراب کردن و ساختن

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، اکثر کودکان زمانی که خشمگین و ناراحت هستند، اشیاء را پرت میکنند و به هم می کوبند، و در نهایت با تخلیه هیجان، به گونه ای آرام می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه  ویژگی های اتاق مناسب کودک

در این زمانها باید برای کودک بازی‌هایی فراهم کرد تا امکان ساختن و خراب کردن را به او بدهد، بدون اینکه به چیزی یا خودش آسیبی برساند.

نمونه ای از این بازی‌ها، ابزار خانه سازی یا کلا ساخت و ساز است که کودک با ساختن و خراب کردن حدودی می تواند خشم خود را تخلیه کرده و کنترل کنند.

بازی برای کنترل خشم درکودکانی که مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای و برخی دیگر از اختلالات رفتاری کودکان نیز مفید و تاثیرگذار است.

بازی های موثر بر کنترل خشم کودک

1.بازی با حباب

بازی با حباب یکی از یکی ار بهترین اسباب بازی برای کنترل خشم کودک 3 تا 5 ساله است، درست کردن یک ظرف حباب است و اینکه با آن تمرین تنفس وتمرکز کنیم. تنفس آرام و شمرده، باعث می شود احساسات خروشان کودک آرام شود.

2.ساز زدن به جای داد زدن

زمانی که خشمگین هستیم، میخواهیم با داد زدن خودمان را تخلیه کنیم. باید بدانیم که این فریادها فقط  فضا را متشنج میکند. با داد زدن افراد دیگری که عصبانی نیستند نیز خشمگین می شوند.

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، معمولا کودکان عادت دارند تا عصبانی شدن داد بزنند و با این کار افراد خانواده را نیز خشمگین می کنند. خیلی مهم است که در همان سن کودکی این عادت را در آن‌ها ریشه کن کنیم.

و موسیقی بهترین جایگزین برای داد و فریاد است. تنها زبانی است که بین تمام مردم دنیا با هر سن و نژادی مشترک می باشد، موسیقی است.

کودکان می‌توانند ناگفته‌های خود را بنوازند یا بخوانند برای مثال . کیبورد، طبل و سایر سازهای موسیقی هر کدام اسباب بازی برای تخلیه عصبانیت وکنترل خشم کودک محسوب می‌شوند.

3.بادکنک‌های خشم

برای بیان مستقیم خشم میتوانند این بازی را انجام دهند . کودکان  با انجام دادن  نفس‌های سنگین و عمیق به داخل بادکنک، می‌تواند انتقال خشم خود به داخل بادکنک را ببیند.

پدر و مادر ها باید به کودک خود توضیح دهند که نفس‌های او، همراه با خشم است که در حال پر کردن بادکنک می‌باشد. و از او بخواهید که بادکنکش را بترکاند.

کودک بدون اینکه به کسی آسیبی برساند خشم خود را تخلیه کرده است. همچنین کودک با تخلیه باد بادکنک و مشاهده آن، می توانند خالی شدن خشم را مشاهده کند.

4.خمیر بازی و گل بازی

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، از زمانهای قدیمی گل بازی یکی از بازی های موردعلاقه  کودکان بوده است و از انجام آن لذت می بردند. این روزها متاسفانه خانواده ها به دلیل توجه خیلی زیاد به مسائل بهداشتی، کودکان را از این بازی منع می کنند.

یک عامل برای کنترل خشم کودکان می تواند خمیرو گل بازی باشد. که باعث تقویت رشد و خلاقیت در کودکان نیز می شود. این بازی ها برای کودکان در سن های 3 تا 11 سال پیشنهاد می شود.

پیشنهاد مطالعه  نقش اسباب بازی بر رشد کودک

5.بازی کیسه ‌بوکس

یک کیسه‌ بوکس، یا هر وسیله ای دیگری که باعث میشود خشم فرزندتان خالی شود را تهیه کنید. فرزند شما هربار که احساس عصبانیت می کند از او بخواهید به سراغ این وسیله برود و خشمش را روی آن خالی کند.

حتی می‌توانید از وسایلی مانند بازی‌های خانه ‌سازی استفاده کرد و به او اجازه بدهید زمانی که عصبانی است همه آن را به هم بریزد. این کار تا حد خیلی زیادی هیجانات کودک را تخلیه می‌کند.

6.بازی‌های گروهی

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، بچه‌ها بهترین معلم‌ برای یکدیگر می‌توانند باشند. اگر به هر دلیلی شدت خشم در کودکان شما به اندازه ای  نیست که به دیگران آسیبی بزند، او را در جمع‌های دوستانه قرار دهید.

ارتباط داشتن با دیگران تا حد بسیار زیادی به کودک نشان میدهد که چه قسمتی از رفتارش ازنظر دیگران درست نیست و باید آن‌ها را تغییر دهد. بیشتر اوقات طرد شدن از طرف دیگران به علت پرخاشگری می‌تواند ضربه‌های بسیار بدی را به این کودکان وارد کند.

این عوامل ممکن است عواقبی در پیش داشته باشد که جبران ناپذیر باشد پس در هنگام بازی کردن کودکانتان آن ها را کنترل کرده و به آن ها راه درست را نشان دهید. اگر این مقاله برایتان مفید بود به سایر مقالات هدهد هم سر بزنید

7.پاره کردن روزنامه

برای کودکان خود مقداری روزنامه باطله تهیه کنید و در دسترس او قرار دهید تا هر وقت عصبانی شد و خشمگین شد ،خشم خود را با پاره کردن روزنامه ها از بین ببرد.

رفتار مناسب با کودکان پرخاشگر

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، نخست بهتر است دلیل پرخاشگری کودکان خود را پیدا کنید. شیوه تربیتی والدین می تواند تاثیر خیلی زیادی بر روی میزان پرخاشگری کودکان میتواند داشته باشد.

بعضی اوقات ممکن است به دلیل افسردگی کودکان رفتار پرخاشگرانه داشته باشند، درهمچنین شرایطی بهترترین کار این است با یک روانشناس کودک مشورت کنید.

کودکان با ورزش کردن و بازی کردن میتوانند هیجان خود را به بهترین حالت تخلیه کنند. خیلی از اسباب بازی ها می توانند به عنوان ابزاری بسیارمهمی برای کنترل خشم کودکان عمل میکنند.

تأثیر انجام بازی روی کنترل خشم کودکان

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، برای کنترل خشم کودکان بهتر است تفاوت بین احساسات و رفتار را به کودکان آموزش داده شود. کافی است کودک به احساسات خود برچسب بزنند تا راحتر بتوانند احساسات خشم، ناامیدی و…را به‌ صورت کلامی بیان کنند.

سعی کنید به کودک خود یاد دهید: از اینکه احساس عصبانیت کند مشکلی ندارد.ما ضربه زدن اشکال دارد به آن‌ها آموزش دهید که وقتی احساس خشم می‌کنند، کنترل احساسات و اعمال خود را در دست بگیرند.

اسباب بازی برای کنترل خشم کودک، کودکان در زمان بازی بهتر یاد می‌گیرند. بازی‌ها و فعالیت‌های آزاد، خودآموزی را تقویت کنند.

کنترل خشم کودکان همراه با آموزش بازی و سرگرمی کمک می کند تا بهتر بتواند بر احساسات خود متمرکز شوند، خشم، محرکی است که بتوانید رفتار کودک را به صورت مرتب شناسایی کنید.

فعالیت ها و بازی ها جنبه سرگرمی و آموزشی برای کودکان دارد که والدین یا مربیان میتوانند در این آموزش نقش آفرین باشند.

درنتیجه موقعیت‌هایی که منجر به خشم می‌شوند را میتوان تحت کنترل قرار داد تا به شیوه درست خشمشان فرو کش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *