راهنمای خرید

انواع پازل ها

انواع پازل ها

پازل نوعی بازی فکری است که نبوغ و ذهن افراد را به چالش می‌کشد. شما در این مطلب با انواع پازل ها آشنا خواهید شد و در مورد انواع و اقسام این بازی صحبت خواهیم کرد. بگذارید از اینجا شروع کنیم که آیا شما بفکر رشد فکری فرزند خود هستید؟ ما برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم و آن استفاده از انواع پازل ها است.

احتمالا با شنیدن اسم آن یاد محصولات قدیمی می‌افتید که دارای قطعات پیوسته‌ای بوده‌اند. ولی داستان فقط به این موضوع ختم نمی‌شود. جورچین ها در انواع و اقسام مختلفی تولید شده اند که کاربردهای متفاوتی دارند. بعضی از آنها مناسب برای کودکان و بعضی برای بزرگسالان می باشند.

محصولاتی که برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا دارای ویژگی های خاصی نظیر طرح و رنگ های شاد هستند تا بتوانند فرزندتان را سرگرم و باعث تقویت قوه ذهنی او شوند. به عبارتی می توان جورچین ها را یکی از تاثیرگذارترین مواردی دانست که می تواند در رشد ذهنی موثر باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع پازل ها آشنا شوید.

فواید بازی پازل

فواید بازی پازل

این مدل یک روش و راه موثر برای آموزش و عملکرد صحیح مغز می‌باشد. این ابزار به ظاهر ساده می‌تواند به روش‌های مختلف در فرآیند یادگیری کودک بسیار عالی عمل کند. در این مطلب اشاره‌ای به فواید بازی پازل خواهیم کرد.

1.افزایش قدرت مهارت

پازل هرچقدرهم که ساده باشد برای کودکی که اولین بار بخواهد آن را تکمیل کند بازهم دشوار است. با تمرین و تکرار این مراحل ساده و ساده‌تر خواهد شد. این موضوع باعث افزایش مهارت در کودک خواهد شد.

2.تقویت ذهن

زمانی که فرزند به بازی مشغول می‌شود به مرور زمان اشکال در خاطر او خواهد ماند و دفعات بعد سریع‌تر فرآیند تکمیل را کامل خواهد کرد. این مورد نشان از به تقویت ذهن به وسیله به خاطر سپردن اشکال است. به عبارتی ذهن کودک با گذشت زمان فعال‌تر می شود.

3.توانایی تمرکز و افزایش توجه

اکثر کودکان زیاد به موضوعی تمرکز نمی‌کنند و این یک فرآیند کاملا طبیعی است. با استفاده از پازل فرند شما ناخودآگاه مجبور به توجه می‌شود. سعی می‌کند مراحل را بدرستی انجام دهد. به عبارتی این تمرین و تکرار باعث افزایش تمرکز او می‌شود.

4.فراگیری مفاهیم هندسی

با بکارگیری این ابزار کودکان با مفاهیمی مثل مستطیل، دایره، مربع و مثلث آشنا می‌شوند و به مرور می‌آموزند که هر قطعه ای باید در جای خود قرار گیرد. با گذر زمان تشخیص می‌دهد که مربع با مستطیل فرق دارد.

5.توانایی هماهنگی دست و چشم

همانگونه که می‌دانید بچه‌ها در ابتدای کار نمی‌توانند آنچه را که می‌بینند و می‌خواهند انجام دهند به درستی میسر شود. ولی با استفاده از پازل این کار شدنی است. فرزند با انجام مراحل پازل و تکرار آن مهارتی را کسب می‌کند که منجر به هماهنگی چشم و دست خواهد شد.

6.اعتماد به نفس

با تکمیل پازل و به سرانجام رسیدن این فرآیند کودک بسیار خوشحال خواهد شد. این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس در وی می‌شود و دفعات بعد با اعتماد بیشتری مشکلات و سختی‌های پیش رو را حل خواهد کرد.

انواع پازل ها کودکانه

انواع پازل ها کودکانه

پازل تاریخچه طولانی دارد و شخصی به نام جان اسپیلزبری خالق آن است. همانگونه که اشاره کردیم این محصول می‌تواند یک همراه و هم‌بازی مناسب برای کودکان باشد که می‌تواند او را در زمینه رشد فکری یاری کند. انواع پازل ها به همین دلیل تولید شده‌اند تا در هر مرحله از رشد سنی به مراتب سخت تر شوند و ذهن او را بیشتر درگیر خود کنند.

جورچین های قابی

این نوع پازل ها در داخل یک قاب قرار دارند که نوع ابتدایی آن می باشد. این محصول معمولا از مقوای سخت ساخته می شود. پازل قابی بسیار مناسب بچه های پیش دبستانی می باشد که دارای قطعاتی بین 9 تا 60 عدد است. این کالا معمولا اشکالی مثل حیوانات، ماشین یا تصاویری نسبتا پیچیده را شامل می شود.

جورچین های بدون قاب

این نوع نیز همانطور که از نام آن مشخص است قاب ندارند و معمولا روی سطحی صاف مثل میز باید استفاده شود. از این محصول معمولا برای درگیر کردن بیشتر فرزند استفاده می شود تا بتواند قطعات را بدرستی در کنار هم نگه دارد که باعث افزایش مهرت او شود.

تعداد قطعات آنها از 24 تا 100 قطعه متغیر بوده که شامل عکس های دایناسورها، جنگل، سیارات و کره زمین می شود. همچنین این مدل از مقوا ساخته می شود.

دستگیره ای

این مدل یکی از ابتدایی ترین شکل جورچین است که مناسب کودکانی است که در مراحل اولیه یادگیری مفاهیم هستند. آن ها می توانند شامل اشکال هندسی باشند که دارای دستگیره بزرگی هستند. فرزند با گرفتن آن می تواند قطعه را در جای خود قرار دهد. این پازل می تواند شامل اعداد، اشکال هندسی یا حیوانات باشد.

جورچین درشت

جورچین درشت نوع دیگری از این محصول می باشد که دستگیره ای ندارد ولی کودک را مجبور می کند برای استفاده از کل دست خود بهره بگیرند نه فقط دو انگشت. این نوع بازی باعث می شود تلاش بیشتری کند تا بتواند قطعه را دقیقا در جای خود قرار دهد. این بازی برای کودکانی که به تازگی از دستان خود استفاده می کنند بسیار مناسب است.

پازل گیره ای

پازل گیره ای یکی دیگر از انواع این محصول می‌باشد که همانند دستگیره ای می‌باشد با این تفاوت که دارای یک گیره کوچه می باشد و فرزند باید تلاش بیشتری برای برداشتن آن کند. تعداد قطعات آن بین 8 تا 26 متغیر است که شامل حیوانات، اشکال هندسی یا اعداد می‌شود. در موضوع انواع پازل ها باید به یک نوع سخت آن نیز اشاره کنیم که در ادامه خواهید خواند.

انواع پازل سه بعدی

انواع پازل سه بعدی

انواع پازل سه بعدی شامل اشکال مختلفی می‌شود که به صورت کروی هستند و مانند بسیاری دیگر از محصولات تخت نیستند. این نوع نسبتاً سخت است و کودک را به چالش می‌کشد چراکه باید قطعات را روی شکلی مثل کره زمین قرار دهد. تعداد قطعات آن بیش از 100 تا و ممکن است به 1000 عدد نیز برسد. این مدل می‌تواند به شکل کره زمین، کشتی یا ساختمان باشد. جورچین سه بعدی را معمولاً از چوب و پلاستیک می‌سازند.

کلام آخر

همان‌گونه در انواع پازل ها اشاره شد فواید بسیاری برای کودک دارد و باعث افزایش قوه درک و فهم او می‌شود. جورچین با داشتن اشکال متفاوت، رنگ‌های مختلف و شاد و سایز باعث جلب توجه کودک می‌شود و او را مجبور به یادگیری می‌کند. اینکار ذهنش را تقویت می‌کند و سعی می‌کند حرکات دست خود را مطابق با جایگذاری اشکال پیش ببرد.

این موضوع سبب می‌شود تا فرزند رنگ‌ها و اشکال را به واسطه انواع پازل ها خاطر بسپارد و در دفعات بعدی جای درست را سریع‌تر تشخیص دهد به عبارتی با پازل ناخودآگاه او را تقویت خواهید کرد. همچنین حس کنجکاوی تحریک شده تا بتواند تلاش بیشتری برای تکمیل آن داشته باشد.

به عبارتی انواع پازل ها تنها یک بازی نیست و یک ابزار مهم در جهت شناخت رنگ، تقویت لامسه، قدرت حرکت، تقویت ذهن و تسریع در فرآیند یادگیری است.

2 دیدگاه در “انواع پازل ها

  1. مجید چراغی گفت:

    بازی و آموزش
    خیلی جالب بود . متشکرم

    1. ادمین محتوا گفت:

      درود
      ممنون از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *