روانشناسی کودک

اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان

اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان

سلام خدمت همراهان همیشگی هدهد. امروز با معرفی انواع اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان در خدمت شما هستیم و در اینجا یک راهنمایی در مورد نحوه بازی و اسباب بازی هایی که به تقویت هوش و افزایش مهارت های اجتماعی کمک می کنند و مغز در حال پیشرفت و یادگیری آن ها را تحریک می کنند پرداخته ایم. پس با ادامه مطلب اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان با ما همراه باشید.

کودکان هر روز در حال یادگیری هستند همان‌طور که به دستیابی مهارت های اصلی مانند راه رفتن و صحبت کردن می رسند؛ اما آیا تا به حال به این فکرکرده اید از اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان استفاده شود؟

این محصولات درحین امن بودن باید حواس کودکان را تحریک کنند و حس کاوش و حل مسئله را در آن ها برانگیزد. بازی کردن در کودکان یکی از مراحل اساسی رشد است و تأثیر زیادی بر رشد اجتماعی و عاطفی آن ها دارد همچنین این امکان را می‌دهد که ایده های مختلف را آزمایش کند و مهارت های جدیدی را توسعه دهند.

چگونه اسباب بازی ها در رشد کودک مؤثر است؟

چگونه اسباب بازی ها در رشد کودک مؤثر است؟

تحقیقات نشان داده که اسباب بازی های آموزشی باعث یادگیری و تقویت رشد در دوران کودکی می‌شود؛ اما چگونه انتخاب درست اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان می تواند به این روند سرعت ببخشد؟

وسیله های بازی فرصتی فراهم می‌کنند تا کودکان مهارت های شناختی، اجتماعی و عاطفی را به دست بیاورند و توسعه دهند پس شناخت روش هایی که بر یادگیری و رشد تأثیر می‌گذارند در رشد و تربیت او تأثیرگذار است؛ اما این را فراموش نکنید که صرفاً خریدن انواع و اقسام کالاها برای باهوش تر کردن نوزاد کافی نیست بلکه تعامل با والدین و همبازیان است که به این رویه سرعت می بخشد.

تاثیرات مثبت اسباب بازی بر کودکان

انتخاب درست اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان می تواند باعث تأثیرات ارزشمندی بر روی او بشود که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

  • رشد اجتماعی و عاطفی

اسباب بازی هایی که بچه ها را تشویق به ارتباط با دیگران می‌کنند  به رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی آن‌ها کمک می‌کنند مثلاً بازی های گروهی به بچه ها کمک می‌کند تا نحوه تعامل وهمکاری با دیگران را بیاموزند. رشد اجتماعی و عاطفی کودک همچنین بر سایر زمینه ها مثل تقویت حس اعتماد به نفس، اهمیت دادن و همدلی او هم تأثیر مثبتی دارد.

  • توسعه شناختی
پیشنهاد مطالعه  اهمیت اجتماعی بازی

رشد شناختی در کودک شامل قابلیت تجزیه و تحلیل اطلاعات پیرامون، رشد فکری و زبانی و تقویت قدرت استدلال اوست. اسباب بازی هایی که نیاز به فکرکردن نیاز دارند به توسعه مهارت های شناختی کمک می‌کنند مثلاً پازل ها در یادگیری اشکال، رنگ ها و روابط کمک می‌کنند.

  • رشد حسی

تجربه های حسی به کودک کمک می کند شناخت بهتری از جهان اطراف داشته باشد. همه بچه ها از فعالیت های حسی سود می برند از این رو اسباب بازی هایی که باعث تحریک حسی آن ها می شوند مثل محصولاتی با بافت مختلف و صدا دار که به رشد مهارت های حسی کمک می کنند برای آن ها هیجان انگیز است.

تأثیر اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان در مقایسه با محیط اطراف و ژنتیک

تأثیر اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان در مقایسه با محیط اطراف و ژنتیک

هوش تحت تأثیر چند عامل ژنتیک، محیط و تجربیات است. ژنتیک بر ظرفیت حافظه، قدرت استدلال و توانایی حل مسئله تأثیر می‌گذارد همچنین محیط هم از این قاعده مستثنا نیست؛ مثلاً بچه هایی که در محیط های فکری بزرگ می‌شوند قدرت کاوش، خلاقیت و کنجکاوی قوی تری دارند. پس تأثیر محیط و اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان می تواند از ژنتیک هم مؤثرتر باشد.

اسباب بازی ها هم ابزار ارزشمندی در تقویت رشد فکر بچه ها هستند. محصولاتی مثل پازل و ساخت وساز باعث تقویت حافظه و مهارت های استراتژی آن ها می‌شوند.

چند پیشنهاد برای والدین

  • اسباب بازی های مناسب سن کودکتان تهیه کنید

کودکان از طریق بازی مهارت های حرکتی ظریف و قدرت تفکر را بهبود می‌بخشند اما با توجه به بازه سنی کودکان، آن ها نیازمند اسباب بازی های متفاوتی هستند و به همین دلیل هم انتخاب مناسب هر سن مهم و حائز اهمیت است. شما در هنگام خرید با توجه به برچسب اطلاعات روی اجناس یا با پرس و جو از فروشنده می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • شرکت در فعالیت های اجتماعی

شرکت در فعالیت های اجتماعی مثل جشنواره ها و یا عضویت در تیم های ورزشی فرصتی فراهم می‌کند تا با افراد جدید آشنا شوند و علایق و سرگرمی‌های جدیدی برای آن ها ایجاد می‌کنند.

  • متعادل کردن زمان استفاده از تکنولوژی

در حالی که فناوری، ابزار یادگیری مفیدی می‌تواند باشد، استفاده بی رویه از تکنولوژی ها می‌تواند اثرات نامطلوبی بر رشد کودکان بگذارد. این نوع وسایل برای بچه ها می تواند مثل یک شمشیر دولبه باشد که تاثیرات مثبت و منفی را برای آنها در پی دارد. به همین دلیل استفاده از یک برنامه ریزی مؤثر و کارآمد برای استفاده از تکنولوژی دارای اهمیت بالایی است.

پیشنهاد مطالعه  چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم

اما در ادامه به بررسی اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان می پردازیم پس با ما همراه باشید.

5 اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان

5 اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان

1. لگو و ساختنی

در لگو، کودک معمولاً باید زمان بسیاری را صرف ساختن شی ء مورد نظر کند. اهمیت لگو در این است که یادگیری هیچ وقت تکراری و خسته کننده نمی شود و به وسیله قطعات لگو می توان اشکال مختلف و گوناگونی درست کرد. قطعات آن به آسانی روی هم سوار می شوند و شکل می گیرند، به همین دلیل مورد توجه و علاقه بچه هاست و می تواند یکی از بهترین اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان باشد.

2.بازی های کارتی

این بازی ها به سبب گروهی بودن سبب ارتباط کلامی و تقویت مهارت های اجتماعی کودک می شوند. بازی‌های فکری کارتی یا فلش کارت ها با افزایش تمرکز، دقت و پرورش مهارت‌های ذهنی همراه با سلامت جسمی و روحی گزینه مناسبی هستند. طراحی این محصولات در انواع موضوعات برای سنین مختلف صورت گرفته تا تمام سنین قابلیت استفاده داشته باشند.

3.مارپیچ

به مسیرهای تو در تو که از یک قسمت وارد شده و از طرف دیگر خارج می شود مارپیچ میگویند. مارپیچ توانایی حل مسئله را در کودکان تقویت می‌کند و باعث می شود آن ها استراتژِی های مختلف برای آن به کار گیرند و بعد از مدتی سعی می‌کنند برای پیدا کردن راه درست، سریع تر فکر کند.

4.پازل ها

اهمیت پازل به خاطر تأثیری است که بر ابعاد مختلف هوش و توانایی‌های ذهنی کودکان می‌گذارد و آن‌ها در دورهای مختلف سنی از بازی با پازل ها و مکعب های پازلی  لذت می برند. پازل یک بازی فکری عالی برای تقویت و هماهنگی دست با چشم است. در خرید پازل ها حتماً باید به سن توجه داشت.

5.بازی های نقش آفرینی

کوکان بازی های نقش آفرینی مثل نقش های پلیس، پرستار، آشپز و… را دوست دارند که یکی از بهترین فعالیت ها برای تقویت خلاقیت و تخیل کودک این نوع بازی ها می تواند باشد.

کلام آخر

امروز با مطلب بررسی انواع اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان در خدمت شما بودیم. بازی ها در عین سرگرم کننده بودن اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنند و بدون شک اسباب بازی ها یکی از مهم ترین عوامل در تقویت هوش کودکان هستند.

محققان سایت aussiebaby می گویند انتخاب درست اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان، تمام جنبه های هوش را فعال می کنند و حتی می توان گفت که در آینده نیز در اکثر مراحل مختلف زندگی، فرزند شما تصمیم درستی را خواهد گرفت. پس کمی وقت بگذارید تا با انتخاب درست اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان، آیندهٔ بچه هایتان را از امروز بسازید.

4 دیدگاه در “اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان

  1. کامیار شکاری گفت:

    سلام من بازیای فکری شمارو خریداری کردم دیروز ولی هنوز به دستم نرسیده میخام پیگیری کنم

    1. ادمین محتوا گفت:

      از طریق راه های ارتباطی داخل سایت و یا تماس با شماره 77322684-021 با ما در ارتباط باشید.

  2. مریم باقری گفت:

    سلام چند نوع اسباب بازی موجود دارید که برای تقویت هوش مفید باشه؟

    1. ادمین محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر
      مجموعه ای از لگو و پازل و اسباب بازی هایی که برای تقویت هوش مفید هستند رو داخل سایت موجود داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *