آموزشی

آموزش ساعت به کودکان

آموزش ساعت به کودکان

آموزش ساعت به کودکان یکی از مهم‌ترین مفاهیم درسی است که طی قاعده و قانون خاصی تدریس می شود. شاید برای ما خواندن ساعت کار آسانی باشد اما برای کودکان اینطور نیست و باید به آنها گام به گام آموزش داده شود. کودکان در ابتدای مسیر آموختن هستند و به دلیل اینکه علاقه زیادی به بازی کردن دارند باید آموزش ها در قالب بازی کردن به آنها تدریس شود.

با اینکار ذهن آنها درگیر فرآیند یادگیری می‌شود چراکه این روش تلفیقی از بازی و یادگیری است. آموزش ساعت به کودکان پروسه ای زمان بر است و اگر شما معلم یا از والدین کودک هستین باید از صبر و حوصله خوبی برخوردار باشید.

به نظر می‌رسد اگر کودکان از قبل با مفاهیم ریاضی مثل شمارش آشنا باشند می‌تواند کمک بسیار بزرگی در آموزش ساعت به کودکان باشد. قبل از خواندن ساعت، کودک باید بتواند از 1 تا 60 بشمارد چرا که پایه یادگیری ساعت شناختن همین اعداد محدود است. یادگیری پروسه شمارش اعداد را باید با بازی تلفیق کنید تا کودک حین سرگرمی بتواند اعداد را بیاموزند.

اگر این مورد را انجام ندهید و مستقیما کودک را مجبور به یادگیری اعداد کنید به زودی او را خسته می‌کنید. وقتی هم که خسته شود از آموزش دلسرد خواهد شد و به نوعی از آن زده می‌شود و دیگر علاقه ای به یادگیری نخواهد داشت. حتما در فرآیند یادگیری از سخت‌گیری و درگیر کردن کودک اجتناب کنید.

برای مثال می‌توانید از ساعت عای آموزشی استفاده کنید. وقتی برای کودک ابزار سرگرم کننده ای مشابه ساعت تهیه می‌کنید در واقع این موضوع را به کودک القا می کنید که مورد احترام است و همین امر باعث می شود تا کودک همکاری لازم را داشته باشد.

در ادامه سعی می کنیم بازی هایی را معرفی کنیم تا بتواند مشوق کودک برای یادگیری ساعت باشد.

بازی آموزش ساعت به کودکان

بازی آموزش ساعت به کودکان

بازی مولفه ای است که کودک همراه با مشغول شدن به آن خود را درگیر می کند. به عبارتی اگر شما وسایلی را فراهم کنید که جنبه اسباب بازی داشته باشد می تواند کمک خوبی برای بازی آموزش ساعت به کودکان  4 ساله باشد. کودک همواره بدنبال این است که امورات روزانه خود بگذراند و به نوعی خود را سرگرم کند پس چه بهتر که این فرآیند در قالب بازی همراه باشد.

آموزش ساعت به کودکان به قدری مهم است که وبلاگ های خارجی مثل Toytheater نیز قسمتی از سایت خود را مختص به این امر اختصاص داده‌اند تا بتوانند نقش مهمی در فرآیند یادگیری ساعت داشته باشند.

یکی از مواردی که می توانید پروسه یادگیری را برای کودک آسان کند استفاده از اسباب بازی است. این لوازم در حین اینکه می تواند کودک را مشغول کند موجبات یادگیری را نیز فراهم می کنند. با استفاده از آنها می توان آموزش ساعت به کودکان را نیز انجام داد. یکی از انواع آن ساعت کلبه ای است. این بازی شمایلی کلبه ای شکل دارد که در مرکز آن ساعت قرار دارد.

برای اینکه بتوانید پروسه آموزش ساعت با بازی را برای کودک آسان تر کنید می توانید عقربه بزرگ را ثابت روی 12 بگذارید و تنها عقربه کوچک را تغییر دهید. با اینکار کودک براحتی می تواند با ساعات مختلف آشنا می شود. حتی می توانید برای تشویق در طی روز چندین بار از او بخواهید تا ساعت را برای شما بخواند تا باعث ایجاد نوعی شوق در او باشید.

کودکان نیاز به تمجید و تعریف دارند باید این احساسات را بشناسید و با او همراهی کنید. در ادامه روش‌های را پیشنهاد دهیم که بتواند تاثیر مثبتی در روند یادگیری کودک داشته باشد.

نحوه آموزش ساعت به کودکان

نحوه آموزش ساعت به کودکان

نحوه آموزش ساعت به کودکان کمی متفاوت با دیگر آموزش ها است چرا که خواندن ساعت برای او دشوار است و باید از قبل توانایی شمارش اعداد را داشته باشد. پس باید قبل از خواندن ساعت بتواند حداقل تا 12 بشمارد. این شمارش باید همگام با بازی باشد تا دچار دل زدگی از آموختن نشود. در این مطلب به مواردی اشاره می کنیم تا کودک با انجام آنها شوق یادگیری داشته باشد.

بهترین روش آموزش ساعت به کودکان

  • ساخت کاردستی

با استفاده از ابزرای مثل مقوا و چوب بستنی می توانید اشکالی مثل ساعت بسازید. ابتدا مقوا را به شکل دایره برش داده و از 1 تا 12 را روی آن بنویسید. دو چوب بستی را در دو سایز کوچک و بزرگ مثل خود ساعت به مرکز مقوا با استفاده از سوزن متصل کنید. با اینکار علاوه بر اینکه کودک را در ساخت ساعت درگیر می شود در کنار آن نیز تشویق می شود تا شمارش و ساعت را یاد بگیرد.

  • اسباب بازی

به هیچ عنوان از تاثیر بازی بر یادگیری کودکان غافل نشوید. اسباب بازی ها علاوه براینکه می توانند کودک را سرگرم کنند قدرت این را دارند تا در آموزش نیز تاثیرگذار باشند. با انتخاب ابزار سرگرم کننده مناسب می توانید روند شناخت ساعت را تسریع کنید.

  • آموزش با استفاده از انیمیشن

کودکان اوقات بسیاری را مشغول به دیدن کارتون هستند. انیمیشن های زیادی در زمینه آموزش ساعت تولید شده اند. شما می توانید با انتخاب چندین مورد از آنها کودک را در آموختن یاری کنید. علاوه بر اینکه کودک سرگرم می شود در کنار آن ساعت را می آموزد.

بهترین روش آموزش ساعت به کودکان

کلام آخر

آموزش زمان و ساعت به کودکان از مواردی است که در سیستم آموزشی جایگاه ویژه ای دارد. این فرآیند یادگیری کمک می کند تا کودک مفاهیم زمان را درک کنند و مهارت های اولیه زندگی مثل برنامه ریزی، مدیریت زمان و ترتیب آنها را یاد بگیرند. یادگیری ساعت باعث می شود تا کودک بتواند نظم و انضباط در کارهای خود داشته باشد. هچنین باعث تقویت مهارت های اولیه ریاضی ابتدایی می شود.

به‌علاوه آموزش ساعت به کودکان مفاهیم اجتماعی مثل مفهوم رسیدن به موقع در زمان مقرر و تعهدات زمانی را برای او مطرح می‌کند. درنتیجه بااینکه یادگیری ساعت یک مفهوم ساده است ولی در پشت پرده نقش مهمی در توسعه مهارت زندگی کودکان و موفقیت‌های او در آینده دارد.

1 دیدگاه در “آموزش ساعت به کودکان

  1. اکبر رضایی گفت:

    سلام من از اینا خریدم زود سوخت ب درد نمیخوره پیشنهادش نمیکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *