وبلاگ

اسباب بازی کودکان اوتیسم

Toys for autistic children

انتخاب اسباب بازی کودکان اوتیسم هدفمند هستند و هر کدام جهت تقویت یکی از نقاط ضعف و آموزش آنها انتخاب شده اند. انتخاب اسباب بازی کودکان اوتیسم نیاز به دقت، توجه و شناخت کامل از بچه های اوتیسمی را دارد.

اسباب بازی کودکان اوتیسم می تواند برای هماهنگ حرکتی بدن کودک بسیار مفید باشد. اسباب بازی کودکان اوتیسم باید جنس محکمی و با دوامی داشته باشد تا کودکان هنگام استفاده از اسباب بازی ها دچار مشکل نشوند .

با توجه به بیشتر شدن اختلال اوتیسم در بین کودکان و تاثیر منفی که بر روابط و آینده آنان دارد، اطلاع از علائم و روش های درمانی آن ضروری است.

کارشناسان در ضعف عملکردی و نداشتن مهارت اجتماعی کارآمد مبتلایان به این اختلال را به دلیل نقص در مسیر های ارتباطی سلول های عصبی در مغز می پندارند که باعث می شود عوارضی مانند مهارت های بینایی و شنیداری، مهارت های زبانی، اختلالات در زمینه یادگیری، عقب ماندگی جسمی و ذهنی در آینده فرد به وجود آید.

انتخاب مناسب ترین اسباب بازی کودکان اوتیسم نقش موثری در افزایش فرآیند برقراری روابط مفید و سازگاری اجتماعی با دیگران دارد.

کودکان اوتیسم بازی را فقط برای لذت بردن از آن انجام می دهند و این پدر و مادرها هستند که با انتخاب بهترین و مناسب ترین اسباب بازی کودکان اوتیسم به رشد ذهنی آن ها کمک می کنند.

اسباب بازی کودکان اوتیسم

اسباب بازی کودکان اوتیسم

بازی کردن با اسباب بازی کودکان اوتیسم

همان گونه که می دانید اوتیسم بیماری است که اکثر خود را در کودکان زیر از ۳ سال نشان می‌دهد. این سن زمانی است که کودکان علاقه خیلی زیادی به بازی کردن دارند و بیشتر وقت خود را برای بازی صرف می کنند.

بازی برای کودکان بیشتر جهت صرف وقت انجام می شود و این والدین هستند که با تهیه اسباب بازی های مختلف بازی را به سمت آموزش و یادگیری سوق می دهند.

کودکان اوتیسم به دلیل اختلال در برقراری ارتباط نیاز به توجه دارند و بازی کردن با آنها با دیگر کودکان تفاوت دارد.

اسباب بازی کودکان اوتیسم

اسباب بازی کودکان اوتیسم

اسباب بازی های مناسب برای کودکان اوتیسمی

کودک دارای اختلال طیف اوتیسم تنها کودکی نیست که نمی تواند بازی های معمولی دوران کودکی را انجام دهد.

تعداد خیلی کمی از کودکان اتیسم مانند بقیه بچه ها بازی می کنند و تقریبا بیشتر آنها مشغول بازی هایی هستند که هیچ شباهتی به بازی معمولی کودکان ندارد.

این می تواند برای والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم کمی سخت تر دردسر ساز تر باشد، چون که والدین کودکان  نمی دانند چگونه با آنها بایستی بازی کنند و چه بازی به درد آنها می خورد.

1- لگو

رنگ های جذاب و تجربه لمسی ایجاد شده حین ساخت و ساز با لگو محبوبیت بیشتری برای بچه های مبتلا به اوتیسم فراهم می کند.

آنها با استفاده از بلوک می توانند برای نشان دادن خود به شیوه های خلاقانه استفاده کنند. و هر آنچه را که می توانند تصور کنند و بسازند.

با استفاده ازاسباب بازی لگو می توان ساعت ها ذهن کودکان مبتلا به اوتیسم درگیر کرد.

با بزرگتر شدن کودک، می توانید از لگوهای پیچیده تر و سخت تری استفاده کنید که دارای دستورالعمل های گام به گام هستند.

به طور کلی استفاده از لگوها می تواند سرگرمی بسیار زیادی برای کودکان ایجاد کند و باعث افزایش خلاقیت آنها شود.

2- کارت های هدیه

کارتهای هدیه یک کادوی محبوب و جذاب برای کودکان اوتیسم است، زیرا کودک می تواند آنچه را که برای او جذاب و دوست داشتنی است خود انتخاب کند.

بسیاری از والدینی که فرزندان مبتلا به اوتیسم دارند، می گویند پیدا کردن هدیه مناسب و جذاب برای آنها کاری سختی است.

کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب مراحل متفاوتی را پشت سر می گذارند، بنابراین دادن کارت هدیه، باعث  تنوع بیشتر می شود و از همه مهمتر باعث می شود کودک اسباب بازی مورد علاقه اش را انتخاب کند!

3- پازل و بلوک سازی

پازل هایی که روی آنها عدد یا حروف درج شده، با نمایش تصویری کلمات به کودک، مهارت صحبت کردن و یادگیری کلمات را در کودک افزایش می دهد.

پیشنهاد مطالعه  فواید آب بازی برای کودکان

پازل ها در یادگیری انواع اشیا به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند و یک نوع اسباب بازی فکری برای کودکان اوتیسمی محسوب می شود.

اسباب بازی هایی مثل پازل که از یکدیگر جدا می شوند و می توان آنها را دوباره سرهم کرد، در رشد ذهنی کودک تاثیر گذر هستند.

پازل و بلوک سازی علاوه بر تقویت مهارت های زبانی، باعث تقویت مهارت های حرکتی کودک نیز می شوند.

پازل جز آن نمونه از بازی هایی است، که باعث ایجاد تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس در کودکان می شود.

پازل به کودک هماهنگی دست و چشم را آموزش می دهد و باعث تقویت صبر و حافظه کودک نیز می شود.

4-کارت های عکس حیوانات

کارت های بازی عکس حیوانات بهترین اسباب بازی کودکان اوتیسم است، که باعث تقویت مهارت اشتراک گذاری آنها را می شود. کودکان اوتیسمی بیشتر اوقات با سایر کودکان درگیر شده و دعوا می کنند. استفاده از این اسباب بازی علاوه بر تقویت مهارت شنیداری و دیداری، رعایت نوبت را نیز به کودک آموزش می دهد.

5- بازی‌های حسی

اسباب بازی‌های حسی برای تحریک حواس پنجگانه کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شده‌اند: بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی. آن‌ها ممکن است شامل عناصری مثل رنگ‌های روشن، متضاد، صداها یا بافت‌های متفاوتی باشند.

این اسباب بازی‌ها به کودکان کمک می‌کند تا حواس خود را در محیطی امن و طبیعی با استفاده از بازی افزایش می دهد.

6- اسباب بازی موزیکال

اسباب بازی هایی که به تقویت مهارت شنیداری و کلامی کودک کمک می کند برای کودکان اوتیسمی انتخاب مناسبی است. اسباب بازی موزیکال و سخنگو و عروسک های سخنگو در این دسته هستند.

7- اسباب بازی های ترغیب کننده به همکاری

از آنجا که اختلال اصلی در کودکان اوتیسم روابط اجتماعی، وجود مشکلاتی در ارتباط کلامی و غیرکلامی، و نیز علایق و فعالیتهای محدود است و تعدادی از اسباب بازی های که به بازی های تخته ای معروف هستند می تواند برای کودکان مفید باشد.

طرز استفاده از اسباب بازی کودکان اوتیسم

اسباب بازی های حسی برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم روز به روز افزون تر می شود. تعداد زیادی اسباب بازی های متفاوتی برای کودکان مبتلا اوتیسم موجود است که برای یک یا چند حواس متفاوت به کار برده می شود.

معمولا اسباب بازی های حسی برای درگیر کردن ذهن و حواس  کودک به شیوه ای  خاص و لذت بخش کار می کنند.

از بهترین و مهم ترین اسباب بازی کودکان اوتیسم، استفاده از اسباب‌بازی‌های حسی است که می‌توانند باعث  تمرکز و آرام شدن کوک کمک کنند، اما با این حال، اسباب‌بازی‌های حسی نمی تواند جایگزین خوبی برای درمان رسمی و مبتنی بر شواهد اختلالات طیف اوتیسم شود.

معمولا اسباب‌بازی‌های حسی بیشتر برای کمک به کودک در یادگیری و حواس او و به روشی سرگرم‌ کننده است. با استفاده از بازی، کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است حواس خود را بهتر درک کند.

فواید استفاده از اسباب بازی های حسی در کودکان اوتیسم

اسباب بازی کودکان اوتیسم، اسباب بازی های حسی در تمرکز و ارام شدن کودکان اتیسم به آنها کمک می‌کند و باعث می شوند احساس راحتی داشته باشند.

اسباب بازی های حسی باعث می شود که کودکان اوتیسم با ترس و احساس ناراحتی کمتری چیز ها را بگیرند و بصورت طبیعی بازی کنند.

اسباب بازی های حسی می تواند باعث تقویت مهارت‌های اجتماعی خاصی همچون برنامه ‌ریزی، مذاکره با دیگران در کودکان اوتیسم شود

اسباب بازی های حسی به کودکان اوتیسم کمک می‌کند تا بهتر مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف را تقویت کنند، که بتوانند اشیاء بزرگ و کوچک را بردارند و قوانین و روابطشان را یاد بگیرند.

اسباب بازی های حسی با تحریک مسیرهای عصبی سیستم پردازش عصبی و توانایی‌های کودکان اوتیسمی را بهبود می‌بخشد

اسباب بازی های حسی باعث کمک به کودکان اوتیمسی برای مهارت‌های اجتماعی همچون برقراری مکالمه میان ایشان و دیگران را بهبودمی بخشد و به کودکان اوتیسم کمک می‌کند که هماهنگی حرکتی آنها بهبود یابد.

اسباب بازی کودکان اوتیسم  چه ویژگی های باید داشته باشد ؟

اسباب بازی کودکان اوتیسم، به خاطر مشکلاتی که کودکان مبتلا به اوتیسم دارند به تنهایی علاقه‌مند هستند. معمولا این کودکان دوست دارند با اسباب‌ بازی‌های خود تنهایی مشغول باشند.

اما والدین یا پرستار کودک که در منزل هستند باید از اسباب بازی کودکان اوتیسم استفاده کنند که کمک کند به این که کودکان از تنهایی بیرون بیایند و بتواند با دیگران روابط اجتماعی برقرار نماید، به عنوان مثال  اسباب‌ بازی‌ هایی که در دسترس کودک خود قرار می‌ دهید.

باید که بازی با آنها به صورت گروهی انجام شود تا راحت بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. برای مثال اسباب بازی های دسته جمعی پازل، لگو و جورچین ها.

پیشنهاد مطالعه  فواید ورزش برای کودکان

از دیگر ویژگی های  که اسباب بازی کودکان اوتیسم  باید داشته باشد این است که بتواند در حرکات کودک تاثیر گذار باشد و مهارت های حرکتی او را تقویت نماید به طور مثال بازی با حباب ساز به صورتی است که می‌ تواند مهارت بینایی کودکان تقویت کند.

زیرا کودک حباب ایجاد شده در هوا را با چشم های خود دنبال می کند از این کار روی بینایی کودک تاثیر بسیار زیاد دارد.

اسباب بازی کودکان اوتیسم، با انتخاب برخی از بازی ها، مهارت های  حرکتی و ذهنی کودکان اوتیسم را می توان تقویت کرد. درنتیجه بازی هایی را انجام دهید که این ویژگی ها را داشته باشند.

به عنوان مثال برای تقویت حرکتی کودکان اوتیسم می توان از وسایل بازی که در پارک ها قرار گرفته شده، مانند دوچرخه، ترامپلین که برای تقویت عضلات پاهای آنهاست، استفاده کرد.

با انتخاب برخی از بازی ها، مهارت های  حرکتی و ذهنی کودکان اوتیسم را می توان تقویت کرد.

لوازم کمک آموزشی برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی کودکان اوتیسم، آموزش دیدن کودکان اوتیسم همان گونه که می‌ دانید با سایر کودکان فرق می کند کودکان معمولی با نگاه کردن می تواند چیزی را یاد بگیرند اما کودکان اوتیسم نمی‌توانند به چند مورد توجه و تمرکز کنند.با توجه به این مورد به این کودکان باید آموزش داده شود.

در هنگام آموزش کودکان باید به چشم‌ های شما نگاه کنند به این دلیل که پراکندگی افکار در این کودکان بالاست این کودکان باید در یک محیط آرام آموزش ببینند اگر محیط برای آنها شلوغ باشد نمی‌ توانند درکی درستی  از آموزش داشته باشند.

به همین علت سعی کنید  آموزش در محیطی آرام برگذار شود. جدا از آرام بودن هم، مجزا باشد، به صورتی که هر قسمت آن مخصوص کاری باشد. کودکان از ابزارهای آموزشی لازم برای یادگیری استفاده کنند.

باید از انتخاب اسباب بازی مورد علاقه ی کودکان کمک بگیرید و نکته های آموزشی لازم را برای آنها بازگو کنید.

بازی های مورد علاقه کودکان اوتیسم

اسباب بازی کودکان اوتیسم، بچه های اوتیسم ممکن است گاهی ساعت ها با وسایلی بازی کنند که کودکان دیگر آن را اسباب بازی نمی دانند. کودکان مبتلا به اوتیسم دربر قراری ارتباط  با والدین خود و دیگران نیز مشکل دارند پدر و مادر ها با طراحی بازی های برای این کودکان می توانند آنها را برای برقراری ارتباط کمک کنند.

اسباب بازی ها وسایلی هستند که از آن برای تقویت مهارت های کودکتان استفاده کنید. پدر و مادرها باید انواع وسایل بازی کودکان را بشناسند و مناسب با سن و شرایط کودک، اسباب بازی ها را برای آنها تهیه نمایند.

برای تقویت حواس پنجگانه کودک خود می توانید از اسباب بازی قطار استفاده کنید که کودکان با چیدن ریل های قطار پست سرم هم روشن کردن و حرکت دادن آنها مهارتهای خود را افزایش میدهند.

اسباب بازی کودکان اوتیسم، کودکان اوتیسم به طور همزمان نمی توانند روی چند چیز تمرکز داشته باشند و مانند کودکان دیگر با دیدن بازی آنها یاد نمی گیرند برای این کودکان، والدین باید نحوه بازی کردن و رفتار کردن را به آنها آموزش دهند. مختصصان مدی کو اکسپرت 10 نوع از بهترین بازی های حسی برای کودکان را پیشنهاد داده اند.

والدین برا آموزش آنها باید روبه روی کودک بنشینند و به آنها بگویند که بهتر است چگونه رفتار یا بازی کنند. به همین علت است که  بازی های مخصوص کودکان اوتیسم نباید بیش از مهارت آنها پیچیده و سخت باشد.

بهترین هدیه برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی کودکان اوتیسم، همان‌گونه که گفته شد اوتیسم یک نوع ناتوانی در رشد افراد است که موجب می‌شود کودک به درستی نتواند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند.

این مشکل به گونه ای است که کودک هیچ علاقه‌ای به تغییر در زندگی خود و تجربه شرایط جدید ندارد و علاقه دارد یک نوع ثابت برای زندگی خود داشته باشد.

به همین علت است که حین خرید هدیه برای کودکان مبتلا به اوتیسم باید شرایط کودک و تأثیر گذار بودن اسباب بازی بر کودک را در نظر بگیرید. در ادامه تعدادی از اسباب بازی‌های ماثر برای این کودکان معرفی شده‌اند.

حباب ساز

یک اسباب بازی بسیار ساده و جذاب، محبوب که کودک را تحریک به استفاده از حواس چندگانه خود می‌کند. علاوه بر آن کودک  برای بازی با حباب ساز تشویق می‌شود از منزل خارج شده و در هوای باز مشغول بازی شود. کودکان مبتلا به اوتیسم  با این اسباب بازی جنب و جوش بیشتری دارند و تلاش  می‌کنند که حباب‌ها را در دست بگیرند.

پیانو کودکان

موسیقی تأثیربسیار زیادی در درمان کودکان اوتیسمی دارد. موسیقی علاوه بر سرگرمی کودک موجب  تحریک حواس چندگانه او می شود. مهارت‌های متفاوتی مانند شنیداری، حرکتی و … در کودک تقویت می‌شود.

سخن پایانی

کودکان مبتلا به اوتیسم دارای اختلال رشد در مغز هستند و اسباب بازی هایی برای این کودکان مناسب است، که علاوه بر سرگرمی، به عملکرد بهبود مغز کمک کند.

اسباب بازی کودکان اوتیسمی با تحریک حواس های مختلف کودکان، فرصتی را برای یادگیری مهارت های متفاوت و تقویت ذهنی ایجاد می کنند.

این کودکان نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. در نتیجه اسباب بازی که در اختیاراین کودکان قرار داده می شود، باید از جنبه های متفاوت بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *